پایگاه اطلاع رسانی امام جمعه توپ آغاج

انعکاس فعّالیت های سنگر ولایت در شهر توپ آغاج

پایگاه اطلاع رسانی امام جمعه توپ آغاج

انعکاس فعّالیت های سنگر ولایت در شهر توپ آغاج

رسالت این وبلاگ انعکاس تلاشها و مواضع امام جمعه شهر توپ آغاج است.

نویسندگان
....خطبه های نماز جمعه
آخرین نظرات

پنجشنبه, ۱۲ آذر ۱۳۹۴، ۰۱:۰۱ ق.ظ

۰

همایش عشق و ایمان در امتداد نهضت حسینی (ع)

پنجشنبه, ۱۲ آذر ۱۳۹۴، ۰۱:۰۱ ق.ظ

همایش عشق و ایمان در امتداد نهضت حسینی (ع)

اربعین؛ حرکت پرشور کاروان عشق و ایمان، حرکتی عظیم و بی نظیر که تنها با عنایات و توجهات اهل بیت(ع) امکان تحقق دارد.

اربعین؛ ریشه در بعثت و غدیر و عاشورایی دارد که عقول و قلوب را مبهوت نافذیت و عظمت منطق خویش ساخته است.

اربعین؛ دامنه نهضت خونبار و جاودانه حسینی است که روز به روز در پهنای گیتی رو به گسترش و تا غلبه جبهه حق علیه باطل به پیش خواهد رفت.

اربعین؛ بیرق به اهتزاز درآمده ابوالفضل العباس(ع) و ترجمان غیرت جوانان بنی هاشم به ویژه علی اکبر(ع) و تجلی هیبت رجزخوانی قاسم بن الحسن(ع) است که هم چنان مظلومان عالم را به مجاهدت و مقاومت در برابر ظلم و ظالم فرا می خواند.

اربعین؛ تابلو خونرنگی که واژه مقدس «حسین» را به زیباترین وجه فراسوی دیدگان بشریت به نقش و نگار در آورده است و حسین(ع) نه یک نام که سمبل همه خوبیها و زیبایی ها، جلوه ای از ایمان و ایثار و اخلاص که راه سعادت و رستگاری انسان را ترسیم نموده است.

اربعین؛ نه عنوانی است بی روح و نه نشان مکان و زمان، بلکه شور است و شعور، محبت است و معرفت، حماسه است و ایثار، فریاد است و حرکت، مجاهدت است و مقاومت؛ که در امتداد حرکت پیام رسانان عاشورا به ویژه حضرت زینب(س) و امام سیدالساجدین(ع) سال به سال و بلکه روز به روز بر رونقش افزوده می گردد.

اربعین؛ نماد همنوایی و هم نفسی، مهرورزی و احترام، توده مردمی مؤمن و عاشق که فراتر از نژاد و قومیت و حتی مذهب و دین، به حسین(ع) اقتدا نموده اند.

اربعین؛ نماد ظلم ستیزی و مبارزه بی امان با ظلم و ظالم.

اربعین؛ نشردهنده آرمان عاشورای حسینی که متجلی در بیان آن حضرت در صبحدم عاشورای سال 61 ه ق است: «و علیکم بالصبر و الجهاد» چه آن که مقاومت و مجاهدت راز و رمز عزت است و پیروزی.

اربعین؛ راهبردی که با تضمین جاودانگی و استمرار فرهنگ عاشورا، بستر گیتی را برای آخرین قیام و آخرین دولت یعنی قیام و دولت مهدی(عج) مهیا می سازد.

اربعین؛ نه فقط منحصر به همایش میلیونی پیاده روی از نجف تا کربلاست که آن اوج شور عاشورایی اربعین است بلکه اربعین به پهنای همه دلهای عاشق آرمان کربلا گستردگی دارد.

اربعین؛ طی مسافت خاکی نیست که جای جای سرزمین تفتیده دلهای تشنه عدالت و پاکی، جغرافیای آن است.

اربعین؛ نقطه امید پابرهنگان و مستضعفان است که به انتظار روز نجات و رهایی از امواج فتنه صاحبان زر و زور و تزویر نشسته اند.

اربعین؛ سطحی دارد و عمقی؛ سطح آن کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا را یادآور است و عمق آن خبر از انقلاب و تحولی شگرف در افکار و اندیشه ها و دلهای عاشق حریت و امنیت و عدالت و معنویت دارد.

اربعین؛ فرصتی در اختیار پیروان اهل بیت(ع) است تا با پشتوانه آموزه ها و تفکرات و سیره توحیدی شان، ترکیبی از عقل و عاطفه و ایمان و عشق را به بشریت ارزانی دارند.

اربعین؛ ذخیره و پشتوانه ای بی نظیر برای دوران انتظار، دوران آمادگی و تمرین مهدی باوران و مهدی یاران، در جهت زمینه سازی امر ظهور است چه آن که اربعین گستره مکتب حسینی(ع) با راهبرد تربیت زمینه ساز ظهور و شکل گیری امت در تراز خاتم اوصیاء حضرت صاحب(عج) است.

اربعین؛ فصل زیارت است و زیارت تجدید عهد و میثاق با آرمانهای سید و سالار شهیدان امام حسین(ع).

اربعین؛ پاسداشت و استمرار رسالت پیام رسانی کربلا و ترویج فرهنگ عاشوراست، درسی که حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) به ما آموختند.

و بالاخره، اربعین؛ در امتداد نهضت حسینی؛ شورآفرین و جاودانه و الهام بخش  و پیوسته در حال حرکت است؛ می رود تا پرچم سرخ حسینی را بر بام عالم به اهتزاز درآورد و این گونه است که جذبه نام حسین(ع) می رود تا نوید یک زندگی انسانی توأم با امنیت و پاکی و عدالت و آزادگی را به بشریت روی زمین می دهد.

چند نکته  در بدرقه اربعین حسینی:

1. اربعین با مشخصه رسالت پیام رسانی عاشورا، همیشه باید در متن زندگی مسلمانان و بلکه تمامی آزادی خواهان و مظلومان و مستضعفان عالم جریان داشته باشد چه آن که بشر امروز در عطش عدالت و معنویت و امنیت، سخت ترین مصیبتها را تحمل می نماید و با امید به فرداهای عاری از ظلم و ستم و به دور از فتنه های گوناگون، چشم به ظهور منجی دوخته است و این ظرفیت عاشورا و مکتب اهل بیت(ع) است که با منطقی توحیدی و آرمانی نبوی می تواند مسیر رو به رشد زندگی بشر را به سمت قله های امنیت و معنویت و عدالت سوق بدهد. پس نباید مراسم پیاده روی اربعین را پایان یک حرکت معنوی و انقلابی دانست که آغازی است برای باز کردن روزنه ها و راه های جدیدی بر سر راه بشر امروز به ویژه آحاد امت اسلام از هر فرقه و مذهب و قومیتی که باشند.

گواهی بر این امر، مجاهدت و مقاومت مدافعان حرم در خط مقدم مبارزه با تروریسم وابسته به استکبار و صهیونیزم است که خون مجاهدان شیعه و سنی، عرب و عجم را در هم آمیخته است، دنیای کفر وقتی تشییع پیکر سه شهید سنی مذهب مدافع حرم را در بلوچستان ایران مشاهده کرد، به حق مأیوس از توطئه های تفرقه افکنانه خود گردید و این نیست مگر ثمره آرمانهای مکتب پاره  تن رسول خدا، سالار شهیدان امام حسین(ع).

2. شکوه اربعین، فرصتی است برای ممارست و تمرین مؤمنان و آزای خواهان جهان در ابعاد مختلف مهرورزی، ایمان و عشق، محبت و معنویت، ظلم ستیزی و مبارزه با ظالم، تحقق پیام کلام وحی: «اشداء علی الکفار رحماء بینهم» و بالاخره اعلان موضع قاطع و انقلابی «هیهات منا الذله» و... و لذا آنچه برای دوران بعد از این اتفاق سازنده باید مورد توجه قرار گیرد پاسداشت آثار و برکات این همایش میلیونی بی نظیر انسانی و اسلامی است که برای همه آحاد مردم دنیا کانون عبرت و درس است.

3. طبق صریح احادیث و روایات فراوان، زوار امام حسین(ع) دارای شأن و منزلت ویژه ای هستند تا آن جا که امام صادق(ع) می فرمایند: «جد ما حسین(ع) اشراف بر همه چیز و همه کس دارد، اما نسبت به دو گروه، نگاه ویژه دارد، یکی زیارت کنندگان قبرش و دیگری گریه کنندگان بر مصائبش.» که البته هم زیارت و هم گریه بر مصائب حضرتش اگر توأم با معرفت باشد، از ارزش والایی برخوردار خواهد بود تا جایی که پیامبر اسلام(ص) فرمودند: «من بکی علی الحسین عارفا بحقه وجبت له الجنة»

اما آنچه در این مقال لازم به یادآوری است این که در جریان همایش پیاده روی اربعین چنان که بدرقه زوار و شور معنوی عزیمت برای شرکت در برنامه اربعین جایگاه عظیم خود را یافته است، باید استقبال از زوار امام حسین(ع) به مراتب بیشتر از بدرقه مورد توجه قرار بگیرد. در گذشته های نه چندان دور، وقتی زائر حرم حسینی از سفر بازمی گشت، همه را فرا می خواندند و در قالب آئینی با شکوه به استقبالش رفته و تا روزها برای درک فیض زیارت زائر امام حسین(ع) منزلش محل رفت و آمد عاشقان اهل بیت(ع) بود و لذا اکنون با توجه به شرایط سخت امر پیاده روی و احیاناً خستگی و فشارهای عارضی از این حرکت بزرگ، اقتضا می کند که نسبت به استقبال از زوار به ویژه آنگاه که بناست از مرز کشور وارد بشوند، تمهیدات و اقدامات شایسته ای صورت بپذیرد، چه بسا ایجاد موکبها و ایستگاه های صلواتی و خدماتی و حتی تدارک وسایل حمل و نقل صلواتی، از جمله کارهای ضروری و پرثوابی باشد که برای سالهای آتی لازم است با پشتوانه مردمی و دولتی به فضل الهی انجام گردد.

4. تقدیر از ملت و دولت عراق؛ در جریان پیاده روی اربعین، اگرچه به طور سنتی از دیرزمان مردم مسلمان و عاشق اهل بیت(ع ) عراق، هر ساله رسم میزبانی زوار امام حسین(ع) را به خوبی انجام داده اند و این امر چه بسا منحصر به شیعیان عراق نبوده و بلکه اهل سنت و حتی پیروان دیگر ادیان در خدمت کردن به زوار امام حسین(ع) از یکدیگر سبقت می گیرند اما در سالهای اخیر به ویژه بعد از نابودی دیکتاتور عراق (صدام) و استقرار دولت مردمی عراق و نیز اقبال پرشور اقشار مختلف مردم ایران اسلامی، از ابعاد و ویژگیهای تازه ای برخوردار گردیده است تا جایی که قطعاً از توان دولتهای ایران و عراق برای پوشش دادن همه ظرفیتها و نیازهای زوار امکان پذیر نخواهد بود و بلکه حرکتی هماهنگ و همکاریهای گسترده دولتها و ملتها را می طلبد تا این همایش بی نظیر با کمترین مشکلات و رنج و تعب زوار پایان پذیرد و لذا از عموم عوامل دولتی و مردمی در ایران و عراق به ویژه دولت و ملت شریف عراق باید خاضعانه و خالصانه تقدیر و تشکر کرد که انصافاً با نهایت صفا و صمیمیت و عشق و ارادت، در امر خدمت به زوار سالار شهیدان امام حسین(ع) سنگ تمام گذاردند و بزرگوارانه پذیرایی نمودند.

5. رعایت ضوابط و مقررات، استقلال و ثبات کشورها و دولتها منوط به رعایت ضوابط و قوانین رسمی هر کدام از کشورهاست که باید توسط ملتها مورد توجه قرار گیرد. یکی از ویژگیهای مراسم اربعین سال جاری هوشمندی عوامل اجرایی در دو کشور عراق و ایران به همراه رعایت ضوابط و قوانین به ویژه در اخذ مدارک لازم (گذرنامه و ویزا و روادید) از ناحیه زوار بود که جا دارد هم از شرکت کنندگان در مراسم اربعین قدردانی گردد و هم از عوامل اجرایی در کیفیت اطلاع رسانی و رعایت ضوابط برای همه قشرها؛ در همین راستا، ستاد اربعین در ایران نیز با تمهیدات لازم در بخشها و کمیته های مختلف با نهایت تلاش و اخلاص، فرصتی را فراهم نمود تا اربعین امسال در ابعاد گوناگون امنیتی و بهداشتی و خدماتی و به ویژه فرهنگی و معنوی در حد قابل قبولی جریان یابد. لذا باید نسبت به عموم افرادی که توفیق یافتند در خدمت رسانی به زوار امام حسین(ع) قدمی بردارند، ضمن دعای خیر، ممنون و سپاسگزار بود.

امیدواریم جذبه و شکوه اربعین، سرفصلهای جدیدی در باب ترویج معارف حقه اسلامی و نیز انسجام ملتهای مسلمان و آزادی خواه جهان در مجاهدت و مقاومت و مبارزه با ظلم و ظالم، به وجود آورده باشد./حکیمی فر

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۹/۱۲
آدمین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی