پایگاه اطلاع رسانی امام جمعه توپ آغاج

انعکاس فعّالیت های سنگر ولایت در شهر توپ آغاج

پایگاه اطلاع رسانی امام جمعه توپ آغاج

انعکاس فعّالیت های سنگر ولایت در شهر توپ آغاج

رسالت این وبلاگ انعکاس تلاشها و مواضع امام جمعه شهر توپ آغاج است.

نویسندگان
....خطبه های نماز جمعه
آخرین نظرات

خطبه اول

سلام‌علیکم جمیعاً ورحمه الله

الحمد للّه ربّ العالمین احمده و اشکره و استعینه و استغفره و اتوکّل علیه و اصلّى و اسلّم على حبیبه و نجیبه و خیرته فى خلقه حافظ سرّه و مبلّغ رسالاته بشیر رحمته و نذیر نقمته سیّدنا و نبیّنا و حبیب قلوبنا ابى‌القاسم المصطفى محمّد و على ءاله الأطیبین الأطهرین و صحبه المنتجبین و من تبعهم باحسان الى یوم الدّین و صلّ على ائمّة المسلمین و حماة المستضعفین و هداة المؤمنین و صلّ على بقیّةاللَّه فى الأرضین. اوصیکم عباد اللّه بتقوى اللّه و نظم امرکم.

برادران، خواهران و نمازگزاران؛ خودم و همه شمارا توصیه به رعایت تقوای الهی در این روز عزیز سفارش می‌کنم، اساس کار را با رعایت تقوا و دوری از معصیت الهی انشالله آغاز می‌کنیم.

قال رسول‌الله (صلی‌الله علیه واله و سلم) من رُزِقَ تُقِیَ، فقد رُزِقَ خَیرَ الدنیا و الاخره. روزی تقوا، روی خوبی است که انسان دعا بکند در زندگی‌اش، روزی نصیبش شود که تقوای الهی در تمام زندگی‌اش نقش اساسی داشته باشد. اگر بی‌تقوای در زندگی انسان‌ها حاکم باشد موجب فشل و سست شدن زندگی شخص شده و از هم پاشیدن زندگی خواهد بود. لذا رعایت تقوی از بهترین برنامه‌های زندگی یک مؤمن است.

چون، هم روز اول، اقامه جمعه در شهر توپ آغاج است. و هم اینکه امروز در آستانه رحلت آقا رسول گرامی اسلام و سبط اکبرش، آقا امام مجتبی و آقا علی بن موسی‌الرضا پیش روداریم، خیلی مختصر و کوتاه، زیاد هم تصدی وقت عزیزان را نمی‌کنم، خطبه‌ها را آغاز می‌کنیم، انشالله جمعه‌های آینده، سنگری مملو از رزمندگان جان‌برکف ولایت، در این خطه عزیز و شهیدپرور شهرستان بیجار انشالله عزیزان با تدابیری که خواهند اندیشید روستاهای هم‌جوار نیز از فیض نماز جمعه بهره‌مند شوند.

من فقط یک نکته‌ای را در اهمیت نماز جمعه و بینان یک سنت حسنه در این شهر بنیان‌گذاری می‌شود و انشالله شهر شما، مزین می‌شود به اقامه جمعه و بوی ولایت فریادهای نمازگزاران بیش‌ازپیش به گوش جهانیان نه‌تنها به گوش ایرانیان نه به گوش جهانیان طنین‌انداز خواهد شد.

در همین مکان مقدس، شهر توپ آغاج در ایران اسلامی در زیر سایه مقام عظمای ولایت حضرت آیت‌الله‌العظمی الامام خامنه‌ای انشالله برگزار خواهد شد.

قال الله تبارک‌وتعالی؛ یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نُودِی لِلصَّلَاةِ مِنْ یوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِکْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَیعَ ذَلِکُمْ خَیرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ (الجمعة/9)

ای کسانی که ایمان آورده‏اید چون برای نماز جمعه ندا درداده شد به‌سوی ذکر خدا بشتابید و دادوستد را واگذارید اگر بدانید این برای شما بهتر است.

روز جمعه روز مقدس و بزرگی است، روزی است که همه مسلمانان در این سنگر عبادی و سیاسی جمع می‌شود، یک هفته با مشغله‌های کاری کنار آمدند، اما روز جمعه را اختصاص به یاد و نام خدا می‌کنند تا بتوانند، در زندگی خودشان جاری کنند. همه این‌ها در نماز جمعه محقق می‌شود.

مؤمنین با همه دغدغه‌های فکری که دارد، روز جمعه را اختصاص به نماز جمعه می‌دهند، لذا قرآن هم‌روی این زمینه تکیه کرده می‌فرماید مؤمنین روز جمعه خود را اختصاص به فراگیری مبانی دین و احکام نمایید.

و به مبانی آن چیزی که اهل‌بیت عصمت و طهارت انتظار دارند نسبت به آن چیز برنامه داده اشد.

درعین‌حال نماز جمعه، نماد آزادگی، نماد صلابت و نماد عقلانیت برای مؤمنین است. انشالله مؤمنین جمعه با این ویژگی‌ها قدم خواهند برداشت. ذَلِکُمْ خَیرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ (الجمعة/9) نماز جمعه به دنبالش خیر برکت دارد، و در زندگی مؤمنین (زاد الله خیرا) خیروبرکت را زیاد می‌کند. این‌طور نیست که مؤمنین بیاید به نماز جمعه و دست‌خالی بیرون رود.

چراکه نماز جمعه همان‌طوری که در آن روایت مقدسه موردتانید قرارگرفته است. مؤمنین در کنار هم قرار بگیرند. شور و مشورت و آگاهی و نسبت به مسائل فقهی آگاهی پیدا خواهند کرد. انشالله همه ما بتوانیم از همین نماز جمعه‌ها و میز خطابه‌های نماز جمعه به اهداف عالیه، که همان زنده نگه‌داشتن ولایت است، ولایت از همین جمعه‌ها، ماندگارتر می‌شود و ازاینجا به رشد سیاسی و اجتماعی فرهنگی و اقتصادی نائل خواهیم شد.

خطبه اول را از همین‌جا به پایان می‌رسانم؛ اعوذبالله من الشیطان لعین و الرجیم، بسم‌الله الرحمن و الرحیم، والعصر. انّ الانسان لفى خسر.‏ الّا الّذین ءامنوا و عملوا الصّالحات و تواصوا بالحقّ و تواصوا بالصّبر.‏

خطبه دوم

بسم‌اللّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌

الحمد للّه ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام على سیّدنا و نبیّنا ابى‌القاسم المصطفى محمّد و على ءاله الأطیبین الأطهرین سیّما بقیّةاللّه فى الأرضین و صلّ على علىّ امیرالمؤمنین و فاطمة الزّهراء سیّدة نساءالعالمین و صلّ على الحسن و الحسین سیّدى شباب اهل الجنّة و على علىّ‌بن‌الحسین و محمّدبن‌علىّ و جعفربن‌محمّد و موسى‌بن‌جعفر و علىّ‌بن‌موسى و محمّدبن‌علىّ و علىّ‌بن‌محمّد و الحسن‌بن‌علىّ و الخلف القائم المهدىّ حججک على عبادک و امنائک فى بلادک و صلّ على ائمّة المسلمین و حماة المستضعفین و هداة المؤمنین.

بار دیگر مؤمنین و مؤمنات، برادران، خواهران بزرگواران و جوانان عزیز نمازگزار خودم و همه شمارا توصیه به رعایت تقوای الهی در این روز عزیز می‌کنم. انشالله بتوانیم در این مکان مقدس باهمت بلند در رعایت تقوا گام برداریم و این تقوا را لباسی برای خود در زندگی قرار بدهیم.

در فضیلت تقوی، و رعایت تقوی روایات زیادی از اهل‌بیت عصمت طهارت واردشده است، امیرالمؤمنین (ع) در فضیلت تقوی فرمودند، انَّ لاهل التقوی علامات یعرفون بها؛ صدقُ الحدیث و اداء الامانه و الوفاء بالعهد ... تقواپیشگان، اهل مسجد، نمازگزاران دارای نشانه‌های هستند که ازجمله آن‌ها، اداء امانت، راست‌گویی و وفا به عهد می‌باشد و توضیح ارائه می‌دهم.

اولین موردی که آقا امیرالمؤمنین روی آن تأکیددارند، و امروز همه ما باید به آن توجه جدی داشته باشیم. صدق الحدیث است. که باید در زندگی خود پیاده کنیم، اگر زندگی افراد باصداقت بناگذاری شود خیروبرکت نصیب ما خواهد شد.

اما اگر خدای‌ناکرده بنیان زندگی و بنیان رفتار اجتماعی خود را بر محور عدم صداقت بگذاریم، مطمئن باشیم خسران در آن خواهد بود. صداقت امر مهمی است، امروز اولین روز اقامه جمعه در این خطه و شهر توپ آغاج است. بنای خود را بر صدق الحدیث بگذاریم، صداقت باشد.

دومین مطلبی که آقا امیرالمؤمنین روی آن تکیه‌دارند، ادای امانت است، ادای امانت در جامعه‌ی امروز، مؤمنین نیازش بیش‌ازپیش نیازش محسوس‌تر است. لذا یکی از ادای امانت اقامه فرایض دینی است. این می‌تواند به‌عنوان یک امانتی که بر دوش مؤمنین گذاشته‌شده است و باید در زندگی خود پیاده کنند را در زندگی خود جاری و ساری کنیم.

با خودمان عهد ببندیم، برنامه‌های روزانه خود را بصورت مجزا یادداشت‌برداری کنیم و روز جمعه را اختصاص به ادای فریضه جمعه کنیم. هر جا هستم، هر جا بروم در این فریضه شرکت کنم که این می‌تواند یکی از مصادیق ادای امانات الهی باشد. به نحواحسن ادا کنیم.

سومین مطلب در این روایت وفای عهد است، وفای به عهد در بین مؤمنین بیشتر باشد و بیشتر مشاهده بشود، اگر وعده‌ای داده می‌شود، در انجام رساندن وعده‌ها تلاش و کوشش نمایند. زیرا، راست‌گویی، ادای امانت و وفای به عهد از خواسته آقا امیرالمؤمنین (ع) است.

انشالله این سه ویژگی در زندگی همه‌ای مؤمنین جاری باشد و از همین امروز برنامه‌ریزی داشته باشیم.

اما، مناسبت‌های که در هفته آتی داریم مصیبت عظمای مسلمین رحلت شهادت گونه آقا رسول گرامی اسلام و شهادت امام حسن مجتبی و شهادت علی بن موسی‌الرضا است.

این مصیبت را ابتدا به محضر امام زمان و نائب ایشان مقام معظم رهبری تسلیت عرض می‌کنم. نبی مکرم اسلام تمام زندگی خود را وقف و نشر فرهنگ اسلامی قراردادند. پیغمبر عزیزی که در میان کوچه‌ها مورد اذیت و آزار مشرکین و جهال و کفار قرار گرفت، اما از هدف و آرمان خود دست برنداشت و امروز وظیفه همه مسلمین تداوم راه پیامبر اسلام است.

امروز درصحنه بین‌الملل زوم کردند به کشورهای اسلامی و از میان کشوری‌های اسلامی به‌نظام مقدس جمهوری اسلامی چشم دوخته‌اند و از هر نوع حربه‌ای که بتوانند علیه جمهوری اسلامی انجام می‌دهند. در فضاهای مختلف و با موقعیت‌های مختلف انجام می‌دهند، در اینجاست که مؤمنین واقعی دست از آرمان و ولایت نمی‌کشد از انقلاب و خون شهدای که درراه انقلاب ریخته شده را به قاطعیت تمام پیش خواهند برد.

شهادت امام مجتبی (ع) نیز همچنین، اگر بحث صلح را می‌کنند؛ همان‌طوری که حضرت آقا در تعبیری دارند که مضمونش این است صلح استراتژیک است. معاویه و اسلام تشیع و حفظ مکتب ولایت، این صلح به معنای این نبود که امام بخواهد از اهداف خود عقب‌نشینی داشته باشد. بلکه از همین نرمش قهرمانانه‌ای که تعبیر مقام معظم بود استفاده کرد. این‌ها درسی برای شیعیان است که در برهه‌های مختلف بتوانند در مقابل دشمنان ایستادگی کنند. با روش برخورد و یاد بگیریم روش‌های برخورد دشمن را یاد بگیریم. توجه داشته باشیم که دشمنان نظام همیشه به دنبال جنگ با سلاح‌های فیزیکی نیست بلکه امروز با جنگ نرم به میدان مبارزه آمده است.

تخریب عقاید، در فضاهای مجازی دارند علیه ملت ایران و به‌ویژه جوانان هرزه پراکنی می‌کنند راه‌های مبارزه با افکار انحرافی و دشمنان دین را باید آموخت.

روز جهانی وقف نیز است. وقف یکی از ضروریات است که همه مؤمنین باید به توجه ویژه داشته باشند. مسئله وقف را مؤمنین و مؤمنات باید بصورت جدی گرفته شود، از خود باقیات و صالحات بگذارید.

همه‌اش که نباید زمانی که فوت کردیم استفاده کنند، این چراغی است که پیش از پیش باید فرستاد، بحث وقف را انشالله بیشتر در نمازهای جمعه آینده حضور شما مؤمنین عرض خواهم کرد.

من در آخر عرایضم بر خود لازم می‌دانم از همه مؤمنین و مؤمنات عزیز و زحمت‌کش شهر توپ آغاج تقدیر و تشکر بکنم، که در رأس آن‌ها از مسئولین خدوم شهرستان جا دارد تقدیر و تشکر کنم به‌ویژه از حضرت آیت‌الله حسینی شاهرودی که الحق و الانصاف نسبت به این شهر زحمات زیادی کشیدند، تماس‌های زیادی با نمایندگان طلاب حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاتمی نیا و حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمودی داشتند که نشان از دغدغه شخصیت ارشد استان نسبت به شهر توپ آغاج اهتمام داشته است. نسبت به شهرهای دیگر شهرستان نیز دغدغه دارند.

در شهرستان نیز، از جناب آقای مهندس زندیه فرماندار و جناب آقای مهندس بیاتیان نماینده مردم بیجار، یاسوکند و توپ آغاج در مجلس شورای اسلامی تشکر می‌کنم.

مدیریت حوزه‌های علمیه استان کردستان حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج‌آقای عربیان که؛ راهنمایی و ارشادات خیلی خوبی را ارائه دادند تقدیر و تشکر می‌کنم.

همچنین از برادر بسیار ارجمندم؛ جناب حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرزی مسئول شورای سیاست گزاری ائمه جمعه استان کردستان و معاون فرهنگی نماینده ولی‌فقیه در استان، ایشان زحمات زیادی کشیدند، همه مردم توپ آغاج باید قدر دادن مسئولین خدوم و شخصیت‌های معنوی شهرستان باشید.

و همچنین از حجت‌الاسلام‌والمسلمین مرادی امام‌جمعه بیجار تقدیر و تشکر و آرزوی موفقیت برای ایشان دارم. اگر اسامی برخی‌ها از قلم افتاد و در هر کسوت قرار دارید آرزوی موفقیت دارم.

نسبت به خدمت گذاران به دین و قرآن همواره مدنظر داشته باشید، همان‌طوری که در ماه محرم عرض کردم این توپ آغاج شهری است نخبه پرور و ولایت چه از حیث طلاب دینی و دانشجو، سالیان سال است که حاج‌آقای صفر لو زحمت‌کشیده‌اند و زحمات ایشان پیش مردم و خداوند مأجور است. و از این به بعد هم از وجود همه طلبه‌ها و دانشجویان در مسائل فرهنگی استفاده خواهیم کرد زیرا جای کار فرهنگی بسیار و بسیار است.

پروردگار آ قسم می‌دهیم به آبروی محمد و آل محمد طول عمر باعزت و احترام به مقام معظم رهبری عنایت بفرما، تمام خدمت گذاران در هر لباسی کسوتی که هستند موفق بدار، رئیس‌جمهور محترم، دولت تدبیر امید که خدمات شایانی را هم دارند انجام می‌دهند، پروردگارا به ایشان و به همه دولتمردان شهرستان موفقیت عنایت بفرما. و به همه مؤمنین و نمازگزاران توفیق حضور در سنگر نماز جمعه را عنایت بفرما، دیدار حضرت صاحب‌الزمان را مرحمت بفرما.

اعوذبالله من الشیطان رجیم.

بسم‌الله الرحمن و الرحیم

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ (النصر/1)

 وَرَأَیتَ النَّاسَ یدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا (النصر/2)

 فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ کَانَ تَوَّابًا (النصر/3)



کپی برداری تنها با ذکر منبع «نام سایت؛ اطلاع رسانی امام جمعه شهر توپ آغاج» بلامانع است

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی