پایگاه اطلاع رسانی امام جمعه توپ آغاج

انعکاس فعّالیت های سنگر ولایت در شهر توپ آغاج

پایگاه اطلاع رسانی امام جمعه توپ آغاج

انعکاس فعّالیت های سنگر ولایت در شهر توپ آغاج

رسالت این وبلاگ انعکاس تلاشها و مواضع امام جمعه شهر توپ آغاج است.

نویسندگان
....خطبه های نماز جمعه
آخرین نظرات

جمعه, ۱ خرداد ۱۳۹۴، ۰۲:۲۹ ب.ظ

۱


وی با بیان اینکه توجه و عمل به سیره اهل بیت (علیه السلام) از بروز اختلاف در خانواده جلوگیری می کند افزود: لزوم پیشگیرى از بروز اختلاف در خانوادهاز دستورات مورد تاکید قرآن کریم است لذا فرمودند.والّـتى تَخافونَ نُشوزَهُنَّ... * واِن خِفتُم شِقاقَ بَینِهِما فَابعَثوا حَکَمـًا مِن اَهلِهِ وحَکَمـًا مِن اَهلِها اِن یُریدا اِصلـحـًا.... نساء (4) 34 و 35 واِنِ امرَاَةٌ خافَت مِن بَعلِها نُشوزًا اَو اِعراضـًا فَلا جُناحَ عَلَیهِما اَن یُصلِحا بَینَهُما صُلحـًا والصُّلحُ خَیرٌ.... نساء (4) 128مسئولیّت خویشاوندان، در رفع اختلافات خانوادگى، مورد توجّه خداوند:واِن خِفتُم شِقاقَ بَینِهِما فَابعَثوا حَکَمـًا مِن اَهلِهِ وحَکَمـًا مِن اَهلِها اِن یُریدا اِصلـحـًا یُوَفِّقِ اللّهُ بَینَهُما اِنَّ اللّهَ کانَ عَلیمـًا خَبیرا. نساء (4) 35

خطیب جمعه توپ آغاج با اشاره به عوامل اختلاف در خانواده ها خاطرنشان کرد:اعراض شوهر از همسرش، از عوامل اختلاف در خانواده: واِنِ امرَاَةٌ خافَت مِن بَعلِها...اَو اِعراضـًا فَلا جُناحَ عَلَیهِما اَن یُصلِحا بَینَهُما صُلحـًا....نساء (4) 128بخل ورزیدن ؛ بخل و عدم گذشت، از عوامل اختلاف خانوادگى: واِنِ امرَاَةٌ خافَت مِن بَعلِها نُشوزًا اَو اِعراضـًا فَلا جُناحَ عَلَیهِما اَن یُصلِحا بَینَهُما...واُحضِرَتِ الاَنفُسُ الشُّحَّ....[6] نساء (4) 128

نشوز و نافرمانى زن، از عوامل اختلاف خانواده:.والّـتى تَخافونَ نُشوزَهُنَّ فَعِظوهُنَّ واهجُروهُنَّ فِى المَضاجِعِ واضرِبوهُنَّ....نساء (4) 34 نشوز شوهر، از عوامل اختلاف خانواده: واِنِ امرَاَةٌ خافَت مِن بَعلِها نُشوزًا اَو اِعراضـًا فَلا جُناحَ عَلَیهِما اَن یُصلِحا بَینَهُما صُلحـًا....نساء (4) 128 سید جزائرى در ریاض الابرار از حضرت سیدالشهداء علیه السلام نقل مى کند: آن جناب فرمود: این فرمایش پیغمبر صلى الله علیه و آله که بعد از نماز بهترین عمل ها مسرور کردن مؤمن است با وسایلى که معصیت نباشد براى من به تجربه رسید.

روزى غلامى را دیدم با خوراک خود سگى را شریک قرار داده، پرسیدم: چرا چنین مى کنى؟ گفت: یابن رسول الله من محزونم و جویاى سُرورى هستم، مى خواهم با مسرور کردن این حیوان غم از دلم زدوده شود. زیرا من بنده­ مردى یهودى هستم، مایلم از او جدا شوم.

اباعبدالله علیه السلام پیش آن مرد یهودى رفت و دویست دینار قیمت غلام را با خود برد. درخواست کرد غلام را بفروشد. آن مرد عرض کرد: غلام فداى قدم مبارک شما. این بستان را نیز به او بخشیدم. دویست دینار را هم تقدیم به شما مى کنم.

حضرت فرمود: من مال را به تو بخشیدم. مرد یهودى عرض کرد: پذیرفتم، آن را هم به غلام مى بخشم.

سیدالشهداء علیه السلام فرمود: من هم غلام را آزاد کردم، دینارها و بستان را نیز به او بخشیدم.

زن آن یهودى گفت: من هم اسلام مى آورم و مهریه خود را به شوهرم مى بخشم.

یهودی گفت: من نیز مسلمان مى شوم و این خانه را به زنم بخشیدم. (1)

1- مجلسی، بحارالانوار، ج 10، ص 145 به نقل دارالسلام ج 3 ص

امام جمعه توپ آغاج در ادامه خطبه اول با بیان اینکه در هفته جوان قرار داریم باید جوانان را تشویق به ازدواج کرد خاطرنشان ساخت: پیامبر اعظم(ص) در روایتی می فرمایند: «ان الله یحب الشاب الذی یفنی شبابه فی طاعة الله؛ خداوند دوست می دارد جوانی را که دوران جوانی خویش را در راه بندگی خدا سپری کند.» با توجه به تغییر سبک زندگی و لزوم توجه به نهاد خانواده می فرمایند: «اما بخش حقیقی، آن چیزهایی  است که متن زندگی ما را تشکیل می دهد، که همان سبک زندگی است که عرض کردیم. این بخش حقیقی و اصل تمدن است، مثل مسأله ی خانواده، سبک ازدواج، نوع مسکن، نوع لباس، الگوی مصرف، نوع خوراک، نوع آشپزی، تفریحات، مسأله ی خط، مسأله ی زبان، مسأله ی کسب و کار، رفتار ما در فعالیت سیاسی، رفتار ما در ورزش، رفتار ما در رسانه ای که در اختیار ماست، رفتار ما با پدر و مادر، رفتار ما با همسر، رفتار ما با فرزند، رفتار ما با پلیس، رفتار ما با مرئوس، رفتار ما با دولت، سفرهای ما، رفتارهای ما با بیگانه، این ها آن بخش های اصلی تمدن است که متن زندگی انسان است. در انقلاب، در این بخش، پیشرفت ما چشمگیر نیست، باید آسیب شناسی کنیم و راه کار ارائه کنیم تا شاهد پیشرفت در این بخش نیز باشیم.

...ریشه بیشتر ناهنجاری های اجتماعی و فرهنگی بحران در خانواده می باشد، باید هر اقدامی که موجب تحکیم خانواده می شود را ارج نهاد...» (دیدار با جوانان استان خراسان شمالی، 23/07/1391)

امام جمعه توپ آغاج درخطبه دوم نمازجمعه ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و گرامیداشت سالروزولادت سیدالشهدا(ع) اظهارداشت: موالید غره ماه شعبان سه ضلع صیانت از اسلام و انقلاب اسلامی امام حسین(ع) بزرگ پاسدار اسلام است.

حجت الاسلام حکیمی فرافزود: پاسداری از مرزها، پاسداری از ارزش ها، پاسداری از جامعه اسلامی، پاسداری از نفس و....از شاخصه های پاسداران نظام اسلامی است.

وی افزود: پاسداری گاه با نیروی بازو و گاه با سخن گفتن و بیان حقایق صورت می گیرد. پاسدار انقلاب اسلامی، تنها یک لفظ نیست. یک واقعیت است. بدین معنا که اگر کسی بخواهد برخلاف مسیر اسلام عملی انجام دهد، وظیفه هر مسلمانی  است که از اسلام و ارزش های اسلام پاسداری کند. به تعبیر امام خمینی رحمه الله: «پاسداری از اسلام و قرآن کریم، همان صراط مستقیمی است که در نماز از خدا طلب می کنیم»

بنابراین، اگرچه سپاه نماد پر صلابت و تمام نمای پاسداری است اما پاسدار بودن فقط به داشتن لباس و نشان نظامی  نیست. مرزبانان کشور، نیروهای انتظامی، دانشمندان عرصه علم و پژوهشگران، هر یک از کیان و استقلال و شرف کشور دفاع می کنند و پاسدار به شمار می آیند. پاسداری از مرزها، رمز رستگاری پاسداری و حفظ مرزهای کشور اسلامی از هجوم و تجاوز دشمن، یکی از مهم ترین و اصلی ترین وظیفه های سپاه و تک تک پاسداران انقلاب اسلامی به شمار می آید.

خطیب جمعه توپ آغاج با اشاره به ماهیت و فلسفه وجودی پاسدار و پاسداری گفت: امام خمینی رحمه الله، پاسدار و پاسداری را ادامه زنجیره نبوت و امامت از حضرت آدم(ع) تا حضرت محمد(ص) و از حضرت محمد(ص) تا امام حسین(ع) و از امام حسین(ع) تا انقلاب مهدی(عج) و برپایی کامل حکومت عدل الهی می داند و پاسدار را پاسدار حق و قرآن و اسلام برمی شمارد. ایشان، پاسداران را سربازان خدا و سربازان امام زمان معرفی می کند. فلسفه وجودی سپاه پاسداران، حفظ دست آوردها و اهداف موردنظر انقلاب اسلامی است. انقلابی که ریشه های فساد و وابستگی را قطع و نهال پاک ایمان و استقلال را در کشور و در دل امت ایران، بارور و با رحمت ولایت، آن را آبیاری کرد ارزش و مقام پاسدار و پاسداری ؛ پیامبر اسلام(ص) می فرماید: دو چشمند که آتش به آن ها نمی رسد: چشمی که از ترس خدا بگرید و چشمی که شب ها در راه خدا نگهبانی دهد

رئیس ستاداحیا توپ آغاج،حضرت عباس را زینت عنوان جانبازی دانست و بیان داشت: جانبازان، شهیدان زنده ای هستند که خداوند این فرصت را به آن ها داده است سال هایی از عمر خودشان را همراه با مجاهدت و آزمایش دشوار بگذرانند. تنها تفاوت جانباز با شهید این است که آخرین رشته ارتباط او با عالم خاک قطع نشده است، برای آن که جانباز باید بماند و پیام شهیدان را فریاد کند، باید بماند تا کارهای ناتمامی را به پایان رساند.

حکیمی فر استقامت را شرط پاداش الهی ذکر کرد و گفت:  در آموزه های دین، پاداش های اخروی فراوانی به جانبازان وعده داده شده است. هر کدام از رنج های دوران جانبازی  مانند یک حسنه ای بزرگ است و پاداشی عظیم به آن تعلق خواهد گرفت البته مشروط بر آن که به تعبیر آیه 172 سوره آل عمران «للذین احسنوا منه و اتقوا اجر عظیم» و به بیان دیگر: جانباز در دوران زندگی پرفراز و نشیب جانبازی، خویشتنداری را از یاد نبرد و پس از جانبازی نیز بر همان آرمان و اخلاص باقی بماند. از این که قدر و منزلت حقیقی اش به دست فراموشی سپرده شده است، از بی پناهی ها و تنهایی ها و کم توجهی های برخی انسان ها دل سرد نشود و خدا را از یاد نبرد. هم چنین شکوه بی نظیر جانبازی را در تنگنای  محاسبه های مادی تصویر نکند.

وی در بخش دیگرسخنان خود با بیان اینکه استقامت،پایداری و خدامحوری و تبعیت از ولایت موجب آزادی خرمشهر شد گفت:امام راحل فرمودند:خرمشهر را خدا آزاد کرد و حقیقتا نیز یدالله فوق ایدیهم در این رابطه ملاحظه شد.

روز سوم خرداد 1361 یکی از بارزترین جلوه های نصر الهی و یکی از مهم ترین و زیباترین روزهای انقلاب اسلامی ایران می باشد. در این روز شهر مقاوم خیز خرمشهر که پس از 35 روز پایداری و مقاومت در 4 آبان 1359 به اشغال دشمن در آمده بود، پس از 578 روز (19 ماه)، بار دیگر توسط رزمندگان اسلام فتح شد و پرچم اسلام بر فراز مسجد جامع و پل تخریب شده خرمشهر به اهتزاز درآمد. خبر آزادسازی خرمشهر به سرعت ملت مسلمان ایران را غرق شادی و سرور کرد و مردم ایران با حضور در مساجد، نماز شکر به جای آورده و ندای ا... اکبر سر دادند.

عملیات بیت المقدس در دهم اردیبهشت 1361 آغاز شد و در چهار مرحله عملیات نهایتا در سوم خرداد 1361 به آزادسازی خرمشهر انجامید و تلفات زیادی به دشمن بعثی وارد آمد. این فتح مبین، دفاع مقدس را وارد مرحله نوینی کرد و برای اولین بار از شروع جنگ تحمیلی، ایران در موضع قدرت قرار گرفت. هم چنین این پیروزی بزرگ آمریکا و سایر قدرتها را سخت به وحشت انداخت و آنان که از پیروزی نهایی  ایران اسلامی سخت بیمناک بودند، به تجهیز و تقویت بیش از پیش رژیم صدام پرداختند.

نتایج نظامی به دست آمده از عملیات بیت المقدس: آزادسازی 5400 کیلومتر مربع از خاک کشور اسلامی ازجمله خرمشهر و تأمین 180 کیلومتر خط مرزی، 19 هزار اسیر و 16 هزار کشته از دشمن، انهدام 60 فروند هواپیما، 3 فروند هلی کوپتر، 418 دستگاه تانک و نفربر، 30 قبضه توپ، 49 دستگاه خودرو. غنایم به دست آمده: یک فروند هلی کوپتر، 105 دستگاه تانک و نفربر و 56 دستگاه خودرو بوده است.

خطیب جمعه توپ آغاج ضمن هشدار به کشورهای زیاده خواه مستکبر اظهارداشت: طرح دشمن برای کشیدن جنگ و ناامنی به مرزهای ایران؛ یک اشتباه و غلط زیادی برای غربی ها است. اگر علیه ایران شیطنتی صورت بگیرد، ایران اسلامی با واکنشی سخت دشمن، را پشیمان خواهد کرد.امریکایی ها تجربه شکست مفتضحانه خود در طبس و هشت سال جنگ برعلیه ملت را نکند فراموش کرده باشند .

حکیمی فرهمچنین با اشاره به سخنرانی مقام معظم رهبری در دانشگاه امام حسین (ع) با بیان برخی چالش ها گفتند چالشها را زورگویی ها و زیاده خواهیهای طرف مقابل در مذاکرات هسته ای دانستند و خاطر نشان کردند: دشمنان، همچنان ملت ایران و مسئولان را به خوبی نشناخته اند که حرف زور می زنند زیرا ملت و دولت ِ برآمده از این ملت، هیچگاه تسلیم حرف زور نخواهند شد.

ایشان با تأکید بر اینکه هر مقدار در مقابل زیاده خواهی های طرف مقابل کوتاه آمده شود، آنها جلوتر خواهند آمد، خاطرنشان کردند: باید در مقابل این زیاده خواهی ها، دیواره مستحکمی از عزم و توکل و اقتدار ملی بوجود آید.
رهبر انقلاب یک نمونه از زیاده خواهی های طرف مقابل در مذاکرات هسته ای را، درخواست برای بازرسی از مراکز نظامی و گفتگو با دانشمندان و محققان ایرانی بیان کردند و افزودند: همانگونه که قبلا هم گفته شد، اجازه هیچگونه بازرسی از هیچیک از مراکز نظامی و همچنین گفتگو با دانشمندان هسته ای و سایر رشته های حساس و اهانت به حریم آنها، داده نخواهد شد.

رئیس ستاداحیا توپ آغاج با بیان اینکه فرامین رهبری فصل الخطاب است تصریح کرد: دولتمردان ذره ای از عزت،شرافت بزرگی و حقوق مسلم ملت در مذاکرات هسته ای کوتاه نیایند.

حجت الاسلام حکیمی فربا اشاره به دبه در آوردن و سخنان عدم همکاری ومواضع متناقض امریکایی ها افزود: ایستادگی مسؤولان در برابر زیاده خواهی دشمن در حال حاضر یک ضرورت و بعنوان استراتژی محکم درمقابل یاوه گویان است.

وی بازجویی از دانشمندان هسته ای و بادید از مراکز هسته ای را از دیگرزیاده خواهی های دشمن ذکر کرد و گفت: همانگونه که رهبرمعظم انقلاب فرمودند؛ اجازه هیچ گونه بازجویی و بازدید از مراکز هسته را به دشمن داده نخواهد شد غرب و دولت های مزدور این آروز را به گور خواهند برد.

خطیب جمعه توپ آغاج اضافه کرد:مسئولان عزیز مذاکره کننده، دلتمردان بدانید که این ملت با همدلی و همزبانی در کنار شما هستند؛ تا از حقوق این مردم دفاع کنید و حقشان را استفا کنید نکند خدای ناکرده  کوتاه بیایید زیرا بدانید که هر قدر عقب نشینی شود، دشمن زیاده طلب جلو می آید و باید دیوار مستحکمی از عزم ملی در برابر دشمن ایجاد کرد.

حجت الاسلام حکیمی فر نقش امریکا درایجاد تفرقه بین مسلمانان را یاد آور شد و تاکید کرد: همه امت مسلمان بدانند؛ تمام اختلافات زیر سرشیطان بزرگ و رژیم صهیونیستی و روباه پیر انگلیس است.

وی با انتقاد از جریان های شبه حکومتی در عراق اظهارداشت: متاسفانه خیلی از گروهای عراقی با زیاده خواهی های خود از امریکا رودست خورده و موجب تقویت تروریسم در این کشور شده اند، همه مسلمانان باید بدانند وحدت بین مردم و ارتش عراق  ریشه تروریست را در این کشور برخواهد چید .

خطیب جمعه توپ آغاج آل سعود حاکمان جهالت پیشه عربستان را مجری جاهلیت مدرن در منطقه ذکر کرد و گفت: خصوصیت جدی جاهلیت سابق که در جاهلیت کنونی در حال تکرار است، وارونگی ارزش و جابجا شدن معروف و منکر است. جاهلیت گذشته به نحوی بود که وقتی پیامبر اکرم(ص) آن ها را به توحید دعوت کرد، با تعجب می گفتند که آیا 360 خدا را رها کنیم و یک خدا را بپرستیم(!) و برایشان واضح بود که چنین چیزی باطل است و از این رو می گفتند که چه دعوت عجیب و نپذیرفتی ای! چنان که در ذیل این آیه شریفه نقل شده است: «الْجَنَّةِ، فَقَالَ لَهُمْ أَبُو طَالِبٍ ذَلِکَ فَقَالُوا نَعَمْ وَ عَشْرُ کَلِمَاتٍ، فَقَالَ لَهُمْ رَسُولُ اللهِ(ص) تَشْهَدُونَ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ وَ أَنِّی رَسُولُ اللهِ فَقَالُوا: نَدَعُ ثَلَاثَمِائَةٍ وَ سِتِّینَ إِلَهاً وَ نَعْبُدُ إِلَهاً وَاحِداً- فَأَنْزَلَ اللهُ تَعَالَی وَ عَجِبُوا أَنْ جاءَهُمْ مُنْذِرٌ مِنْهُمْ- وَ قالَ الْکافِرُونَ هذا ساحِرٌ کَذَّابٌ- أَ جَعَلَ الْآلِهَةَ إِلهاً واحِداً إِلَی قَوْلِهِ إِلَّا اخْتِلاقٌ أَی تَخْلِیطٌ أَ أُنْزِلَ عَلَیْهِ الذِّکْرُ مِنْ بَیْنِنا- بَلْ هُمْ فِی شَکٍّ مِنْ ذِکْرِی إِلَی قَوْلِهِ مِنَ الْأَحْزابِ یَعْنِی الَّذِینَ تَحَزَّبُوا عَلَیْهِ یَوْمَ الْخَنْدَق» (تفسیر القمی، ج 2، ص: 229)

در جاهلیت کنونی نیز به نحوی عمل می کنند که جمهوری اسلامی ایران را به خاطر ممنوع کردن هم جنس بازی  ناقض حقوق بشر می خوانند و نظام اسلامی را به خاطر اجرای احکام الهی، نظامی ضد بشری می دانند و برای خود چنین تصور باطلی را نهادینه کرده اند که شهوت و غضب بشری، اصل اولیه زندگی هستند که البته به اولی تصریح می کنند و به دومی در عمل پایبندند.

حکیمی فر تصریح کرد: زندگی جاهلی یک سبک زندگی است، زندگی مبتنی بر شهوت و غضب، زندگی ای که حتی اگر در آن علمی در کار باشد، این علم در خدمت شهوت و غضب به کار گرفته می شود و از این جهت است که با علم هم جامعه جاهلی از جاهلیت خود خارج نمی شود چراکه علم شیوه زندگی او را چارچوب بندی و شکل دهی نمی کند بلکه این شهوت و غضب است که مبنای اصلی قرار می گیرد. بر این اساس است که جاهلیت مدرن نیز معنی پیدا می کند، یعنی امکان دارد جامعه ای از علوم تجربی و غیرتجربی نیز بهره برده باشد اما در عین حال جامعه ای اساسا جاهلی باشد. چنان که جامعه مدرن امروزی به مدد تلاش های آمریکا و پیروی غرب از آن، جامعه ای جاهلی شده است. جامعه ای که در آن شهوت و غضب به زشت ترین صورت آن تجسم و تجسد یافته است.

مسلح بودن جاهلیت مدرن به علم و خطرناک تر بودن آن

بر همین اساس است که جاهلیت مدرن از جاهلیت قبل از اسلام خطرناک تر می شود. کفار مکه با لشکری به قدرت چند صد و حداکثر چندهزار نفره به جنایت علیه مسلمین و زندگی اسلامی دست می زدند، اما جاهلیت مدرن به واسطه مجهز شدن و مسلح شدن به سلاح علم، توانایی آسیب رسانی خود را چندین و چند برابر و بلکه هزاران برابر کرده است. جاهلیت جدید نیز یک سبک زندگی است. سبک زندگی ای که در آن شهوت و غضب اصالت یافته است. از این جهت است که فساد کردن و کشتار کردن به گونه ای لازمه جدانشدنی زندگی مدرن غربی جلوه می کند.

امام جمعه توپ آغاج در بخش پایانی سخنان خود ضمن تقدیر از خدمتگذاران خدوم شهر توپ آغاج اظهارداشت: توجه و رسیدگی به خواسته های مردم از وظایف خدمگذاران جامعه دینی است.

حکیمی فرتصریح کرد: فعالیت های عمرانی که در شهربا همت و تلاش مسئولان شروع شده نباید متوقف گردد باید با همان قوت و قدرت در راستای ایجاد زیرساخت های شهری حرکت کند.

وی خاطرنشان کرد:توجه مسئولان به ایجاد رفاه ساکنان شهری موجب رضایت شهروندان محترم شده گردیده است البته این به معنای این نیست که نگاه یکسویه به مسائل داشته باشند باید همه جانبه نگر برنامه های رفاهی شهروندان در نظر گرفته شود.

امام جمعه توپ آغاج یکی از راه های تحقق همدلی و همزبانی را توجه به خواسته های مشروع شهروندان ذکر کرد گفت: توجه به پیشنهادات و انتقادات شهروندان موجب شکوفایی و رشد توسعه شهری می شود، زیرا نگاه یکسان به شهردر تعمیم فرهنگ و سبک زندگی اسلامی،تعامل اجتماعی شهروندان را در پی خواهد داشت.

حجت الاسلام حکیمی فر ضمن تقدیر و تشکر از حضور جوانان متدین توپ آغاجی در صفوف نمازجمعه بیان داشت: جوانان وهمه دلسوزان تحصیل کرده و یا دارای تجربه  توپ آغاجی در سراسر کشور می توانند با ارائه طرح ،پیشنهاد برای توسعه شهری فرهنگ سازی و اشتغالزایی برای جوانان مسئولان شهر را یاری رسانند.

 

 

 

نظرات  (۱)

با سلام  از زحمات شهر دار عزیز شهرمان  تشکر میکنیم  که با کارهای خوبشون چهره شهرمون رو داره بهتر  میسازه  آرزوی موفقیت برای مسئو لین شهرمان

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی