پایگاه اطلاع رسانی امام جمعه توپ آغاج

انعکاس فعّالیت های سنگر ولایت در شهر توپ آغاج

پایگاه اطلاع رسانی امام جمعه توپ آغاج

انعکاس فعّالیت های سنگر ولایت در شهر توپ آغاج

رسالت این وبلاگ انعکاس تلاشها و مواضع امام جمعه شهر توپ آغاج است.

نویسندگان
....خطبه های نماز جمعه
آخرین نظرات

يكشنبه, ۱۶ فروردين ۱۳۹۴، ۱۰:۱۸ ب.ظ

۱

امام جماعت مدیر امور مسجد و رئیس هیات امنا است

يكشنبه, ۱۶ فروردين ۱۳۹۴، ۱۰:۱۸ ب.ظ
 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه 16 فروردین 94) در جریان بررسی طرح یک فوریتی حمایت از احداث، تجهیز و نوسازی و مدیریت مساجد کشور و پیگیری امور نمازخانه‌ها، ماده 13 این طرح را با اصلاحاتی به تصویب رساندند.امام جماعت مدیر امور مسجد و رئیس هیات امنا است

براساس این گزارش در جریان بررسی این ماده محمدمهدی مفتح پیشنهاد حذف عبارت "تعیین امام جماعت برعهده مرکز یا مراکزی است که از سوی نماینده ولی فقیه در استان‌ها تعیین می‌شود و نظارت بر حسن رفتار وی برعهده این مرکز است. هیات امنا و کلیه تشکل‌های موجود در مسجد موظف به هماهنگی با امام جماعت مسجد می‌باشند" را مطرح کرد که پس از صحبت‌های موافق و مخالف، این پیشنهاد با 150 رأی موافق، 18 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 229 نماینده حاضر در صحن تصویب شد.

براین اساس در این بند اصلاح شده آمده است؛ امام جماعت مدیر امور مسجد و نیز رئیس هیات امنای مسجد است.

در ادامه قاسم جعفری پیشنهاد حذف تبصره ماده 13 را مطرح کرد که این پیشنهاد نیز با 126 رأی موافق، 75 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از مجموع 231 نماینده حاضر در صحن تصویب شد.

همچنین  نمایندگان اصل این ماده را پس از اصلاحات صورت گرفته با 130 رای موافق، 8 رای مخالف و 5 رای ممتنع از مجموع 215 نماینده حاضر در جلسه تصویب کردند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز یکشنبه در جریان بررسی جزئیات طرح حمایت از احداث، تجهیز، نوسازی و مدیریت مساجد کشور و پیگیری امور نمازخانه‌ها وظایف و اختیارات هیأت امنای مساجد را تعیین کردند.

بر این اساس نمایندگی مسجد در برابر معاونت امور مساجد، مرکز امور مساجد و کلیه نهادها و مؤسسات و ادارات و همچنین تشکل‌های فعال در مسجد از جمله وظایف هیأت امنای مساجد خواهد بود.

همچنین تصمیم‌گیری و هماهنگی تشکل‌های داخل مسجد، مراقبت، نگهداری، انجام تعمیرات و تلاش در رعایت پاکیزگی و آراستگی مسجد، اخذ سند مالکیت و ثبت مسجد در معاونت و ثبت اموال منقول با مشخصات دقیق در دفتر اموال مسجد با رعایت ضوابط شرعی و مشارکت و همکاری در اجرای طرح و برنامه‌های لازم در امور فرهنگی-اجتماعی دیگر وظایف و اختیارات هیأت امنای مساجد را تشکیل می‌دهد.

بر اساس مصوبه نمایندگان تعیین محل مناسب با هماهنگی دستگاه ذیربط برای حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس، آثار معنوی،‌مفاخر و نخبگان محل و ایجاد دفتر یادبود و نیز جلب کمک‌ها و مشارکت‌های اشخاص حقیقی و حقوقی به منظور انجام فعالیت‌ها، تجهیز مسجد به فناوری‌های جدید متناسب با شئون مسجد از جمله اختیارات و وظایف هیأت امنای مساجد است.

مجلس شورای اسلامی همچنین پرداخت هزینه‌های ضروری و جاری مسجد و پرداخت حقوق و دستمزد به خادم یا خادمان مسجد و پیگیری بیمه آنها، همچنین تهیه گزارش عملکرد سالانه، صورتحساب و تنظیم و نگهداری اسناد درآمد و هزینه مسجد را در زمره وظایف و اختیارات هیأت امنای مساجد برشمرد.

نمایندگان مجلس در ادامه این ماده از طرح حمایت از احداث، تجهیز، نوسازی و مدیریت مساجد کشور و پیگیری امور نمازخانه‌ها مقرر کردند طرح دعوی و دفاع از حقوق مسجد و تغییر دعاوی مربوط به آن و در صورت لزوم انتخاب وکیل برای انجام امرو مذکور جزئی از وظایف و اختیارات هیأت امنا باشد.

در ادامه با رأی نمایندگان هیأت امنای مساجد مکلف شدند فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی را در اولویت قرار دهند.

نمایندگان مجلس وظایف و اختیارات هیات امنای مساجد را در ۹ محور احصا و تصویب کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز و در ادامه بررسی طرح یک فوریتی حمایت از احداث، تجهیز، نوسازی و مدیریت مساجد کشور، بخشی از ماده ۱۳ این طرح را تصویب و بخش دیگری از آن را برای رفع ابهام به کمیسیون فرهنگی ارجاع دادند.

بر این اساس نمایندگان با تصویب فراز ابتدایی این ماده مقرر کردند امام جماعت مدیر امور مسجد و نیز رئیس هیات امنای مسجد است.

نمایندگان ادامه این ماده درباره شیوه تعیین امام جماعت را برای رفع ابهام به کمیسیون فرهنگی مجلس ارجاع دادند؛ مجلس همچنین تبصره ماده ۱۳ را حذف کرد. براساس این تبصره مقرر شده بود تبدیل به احسن اموال مسجد باید طبق ضوابط شرع و تایید امام جماعت مسجد باشد.

نمایندگان در ادامه بررسی این طرح با تصویب ماده ۱۴ وظایف و اختیارات هیات امنای مساجد را به این شرح تعیین کردند؛

الف: نمایندگی مسجد در برابر معاونت (معاونت امور مساجد سازمان اوقاف، مساجد و امور خیریه) مرکز امور مساجد و کلیه نهادها و موسسات و ادارات و تشکل های فعال در مسجد

ب: تصمیم گیری و هماهنگی تشکل های داخل مسجد، مراقبت، نگهداری، انجام تعمیرات و تلاش در رعایت پاکیزگی و آراستگی مسجد، اخذ سند مالکیت و ثبت مسجد در معاونت و ثبت اموال منقول با مشخصات دقیق در دفتر اموال مسجد با رعایت ضوابط شرعی

پ: مشارکت و همکاری در اجرای طرح و برنامه های لازم در امور فرهنگی و اجتماعی

ت: تعیین محل مناسب با هماهنگی دستگاه ذیربط، برای حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس، آثار معنوی، مفاخر و نخبگان محل و ایجاد دفتر یادبود

ث: جلب کمک ها و مشارکت های اشخاص حقیقی و حقوقی به منظور انجام فعالیت ها، تجهیز مسجد به فناوری های جدید متناسب با شئون مسجد

ج: جمع آوری درآمدها، کمک ها و نزورات نقدی و غیرنقدی و ثبت آن در دفاتر حسابداری مسجد

چ: پرداخت هزینه های ضروری، متعارف و جاری مسجد و پرداخت حقوق و دستمزد به خادم یا خادمان مسجد و پیگیری بیمه آنها

ح: تهیه گزارش عملکرد سالانه، صورت حساب و تنظیم و نگهداری اسناد درآمد و هزینه مسجد

خ: طرح دعاوی و دفاع از حقوق مسجد و تعقیب دعاوی مربوط به آن و در صورت لزوم، انتخاب وکیل برای انجام امور مذکور.

نمایندگان همچنین با تصویب تبصره ماده ۱۴ هیات امنای مساجد را مکلف کردند تا فعالیت های فرهنگی و قرآنی را در اولویت برنامه ها قرار دهند.

نظرات  (۱)

۱۸ خرداد ۹۶ ، ۱۶:۳۵ رضا پیرزاده
آیا این قانون نهایی شده ؟ وشورای نگهبان تاییدکرده ؟ جهت اجرا به اوقاف ابلاغ شده ؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی