پایگاه اطلاع رسانی امام جمعه توپ آغاج

انعکاس فعّالیت های سنگر ولایت در شهر توپ آغاج

پایگاه اطلاع رسانی امام جمعه توپ آغاج

انعکاس فعّالیت های سنگر ولایت در شهر توپ آغاج

رسالت این وبلاگ انعکاس تلاشها و مواضع امام جمعه شهر توپ آغاج است.

نویسندگان
....خطبه های نماز جمعه
آخرین نظرات

دوشنبه, ۳۱ فروردين ۱۳۹۴، ۰۱:۰۰ ق.ظ

۰

فضائل ماه رجب و لیلة الرغائب

دوشنبه, ۳۱ فروردين ۱۳۹۴، ۰۱:۰۰ ق.ظ

رسول اکرم(ص) فرموده اند: «رجب ماه بزرگ خداست و هیچ ماهى در حرمت و فضیلت به پایه آن نمى رسد و قتال با کافران در این ماه حرام است، آگاه باشید که رجب ماه پروردگار است و شعبان ماه من و ماه رمضان ماه امت من است و اگر کسى در ماه رجب حتى یک روز روزه بدارد خدا را از خود خشنود ساخته و خشم الهى از او دور مى گردد.»

امام هفتم(ع) فرموده اند: رجب نام نهرى است در بهشت که از شیر، سفیدتر و از عسل، شیرین تر است؛ هر کس یک روز از آن را روزه بدارد خداوند از آن نهر به او بیاشامد.

از امام صادق(ع) نقل شده که حضرت محمد(ص) فرمود: رجب ماه استغفار امت من است، پس در این ماه طلب آمرزش کنید که خداوند آمرزنده و مهربان است و رجب را «اصب» مى گویند زیرا که رحمت خداوند در این ماه بر امت من بسیار ریخته مى شود پس بسیار بگوئید استغفر الله و اسئله التوبة.

امام صادق(ع) فرمود: روزه بیست و هفتم رجب را از دست مده که آن روزى است که مقام نبوّت به محمّد(ص) داده شد و ثواب آن براى شما به اندازه ثواب شصت ماه است.

ماه رجب، به دلیل برخوردارى از مزایاى گوناگون و توجه به ابعاد معنوى آن، نام هاى دیگرى نیز دارد؛ نام هایى مثل ماه آمرزش خواهى (شهرُ الاستغفار) ؛ ماه تک (رَجَبُ الفَرد) به دلیل تنها واقع شدن و جدا شدن آن از سایر ماه هاى حرام؛ سرشار (رَجَبُ الاَصَبّ) به دلیل نزول سرشار رحمت الهى؛ ماه امیرمؤمنان (شهرُ امیرِالمؤمنین)، ریسمان الهى و اَصَمْ یعنى برخوردار از فضیلت هاى بسیار.

 

    فلسفه ماه هاى حرام

ماه رجب، یکى از چهار ماه حرام است که در آن از جنگ و خون ریزى نهى شده است. تحریم جنگ در این چهار ماه، یکى از راه هاى پایان دادن به جنگ هاى طولانى و وسیله اى براى دعوت به صلح و آرامش بود؛ زیرا هنگامى که جنگ جویان چهار ماه از سال اسلحه را بر زمین گذاشته و صداى چکاچک شمشیرها خاموش گردد و مجالى براى تفکر و اندیشه به وجود آید، احتمال پایان یافتن جنگ بسیار زیاد است. اسلام در هر سال براى پیروان خود یک آتش بس چهارماهه اعلام مى دارد که این خود نشانه روح صلح طلبى اسلام است. البته اگر دشمن بخواهد از این قانون اسلامى  سوء استفاده کند و حریم ماه هاى حرام را بشکند، اجازه مقابله به مثل به مسلمانان داده شده است.

 

    لیلة الرغائب (شب آرزوها)

ازجمله شبهاى بزرگ و با عظمت ماه رجب، شب جمعه اول این ماه است. معروف به لیلة الرغائب، اعمال مخصوصى در این شب ذکر شده که به واسطه آن اعمال برکات و پاداش فراوان بر انسان سرازیر مى شود.

رغائب جمع رغیبه است به معنى «امرٌ مرغوب فیه عکاء کثیر» یعنى شبى که در آن عطاها و مواهب فراوان به دست مى آید. در حدیث است شب جمعه اول این ماه احیاء و بیدارى و نیایش فضیلت ویژه دارد و موجب دست یابى به عطایاى ارزشمند حضرت پروردگار است، در حدیث است که رسول خدا(ص) فرمود: ملائکه این شب را به این نام نهادند و محدثان در کتاب هاى دعا نمازى با کیفیت مخصوصى در این شب ذکر کرده اند که پیامبر(ص) فرمود: هر کس این نماز را در این شب انجام دهد ثواب این نماز به نیکوترین صورت با روى خندان و درخشان و با زبانى فصیح در شب اول قبر در حضور این فرد ظاهر شود.

 

    سیزدهم ماه رجب و اعمال اعتکاف

ازجمله فضیلت ماه رجب آن است که ایام البیض در آن واقع شده یعنى روز سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم و اعتکاف براى خدا و روزه دارى، در آموزه هاى دینى بر آن تأکید و سفارش شده است. و نیز ولادت حضرت امیرالمؤمنین على(ع) در روز سیزدهم همین ماه واقع شده است.

 

    بیست و هفتم ماه رجب

روز بیست و هفتم ماه رجب روز مبعوث شدن پیامبر اسلام(ص) به رسالت و پیامبرى  است و روزه گرفتن در این روز مستحب و ثواب ویژه دارد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی