پایگاه اطلاع رسانی امام جمعه توپ آغاج

انعکاس فعّالیت های سنگر ولایت در شهر توپ آغاج

پایگاه اطلاع رسانی امام جمعه توپ آغاج

انعکاس فعّالیت های سنگر ولایت در شهر توپ آغاج

رسالت این وبلاگ انعکاس تلاشها و مواضع امام جمعه شهر توپ آغاج است.
نویسندگان
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

حماسه نهم دی‌ماه سال ۱۳۸۸ از این‌جهت حائز اهمیت بوده و محترم است که به‌دنبال کودتاى خزنده و خطرناکى که مى‌رفت با حمایت و هدایت بیگانگان، تمامیت انقلاب و نظام اسلامى را به مخاطره بیاندازد، با اراده پولادین و حضور منسجم و عاشورایى ملت بزرگ و همیشه زنده‌ى ایران اسلامى به صورتى معجزه‌گون ظاهر گردید و آتش آن‌را خاموش ساخت.
کودتاى مخملى و یا رنگینى که فرمانش بیشتر در دست سرویسهاى وابسته به بیگانگان بود و البته توسط بازى‌خوردگان بى‌بصیرت و یا تشنگان قدرت و ثروت داخلى نیز میدان‌دارى مى‌شد.
براى درک عظمت حماسه حضور نهم دى، همواره باید چند مولفه و عوامل مرموز فتنه را به‌خوبى شناخت: ۱. هویت فتنه و آبشخور و سرمنشاءهاى اصلى آن؛ ۲. نقش و انگیزه اصلى بیگانگان در ایجاد آتش فتنه و شعله‌ور نمودن آن در خیابانها و...؛ ۳. بازیگران صحنه اعم از بازى‌خوردگان و خواص بى‌بصیرت و معاندان و مخالفانى که به هر دلیل نظام مبتنى بر ارزشهاى مکتبى را بر نمى‌تابند؛ ۴. عملکرد بد برخى مسؤولان و مدیران سیاسى جامعه که با سوءمدیریت، آحادى از مردم را مأیوس و دل‌سرد کرده بودند؛ ۵. استراتژى دشمنان به‌ویژه شیطان بزرگ آمریکا مبنى بر ایجاد و تشدید شکاف بین مردم و نظام و رهبرى و نیز ایجاد اختلاف و دوگانگى میان مردم شریفمان؛ 

حضور چشمگیر و میلیونى مردم در حماسه عظیم ۹ دى، مولفه‌هاى اساسى و محورى دخیل در ایجاد و استمرار انقلاب اسلامى را بارى دیگر به‌روشنى تابلو نمود:
    اول؛ ایمان به نظام و انقلاب و پیوند ناگسستنى با رهبرى الهى و مکتبى. (ولایتمدارى)
    دوم؛ غیرت و عرق دینى و انقلابی و ملى در پاسخگویى به هتک حرمت عاشورا و عزاى حسینى(علیه‌السلام) و دخالت بیگانگان در امور داخلى ایران اسلامى. (روحیه انقلابى و ملى)
    سوم؛ بصیرت سیاسى و آگاهى از دستهاى پنهان و آشکارى که با حربه شایعه و ادعاى دروغ تقلب در انتخابات و گره خوردن اپوزیسیون داخل و خارج از کشور، مى‌رفت تا نظام اسلامى را با چالش جدى مواجه سازد. (دشمن‌شناسى)
    چهارم؛ اتحاد و انسجام آحاد مردم انقلابى که همواره ارزشهاى انقلابى و مصالح نظام اسلامى را بر انگیزه‌ها و نیت‌هاى شوم بیگانگان و بدخواهان ایران اسلامى ترجیح داده و با صلابت و استقامت، یک‌بار دیگر در حماسه ۹ دى، مشت محکمى بر دهان یاوه‌گویان فتنه‌انگیز زدند. (وحدت و انسجام ملى)/

حضرت معصومه(س)
و قم در قله نقش آفرینى سیاسى‌ در فرا راه تاریخ‌

*    مدخل
با توجه به عظمت شخصیت حضرت معصومه و عنایت ویژه اهل بیت علیهم السلام به تکریم و بزرگداشت ایشان و حتى مدفنشان یعنى شهر قم، روشن مى‌شود:
۱.     حضرت معصوم سلام الله علیها داراى شخصیتى معنوى و ارزنده است همان‌گونه که از سخنان معصومان علیهم‌السّلام استفاده مى‌شود.
۲.     بعد سیاسى و فرهنگى شخصیت حضرت معصومه سلام الله علیها نیز قابل توجه است، همان‌گونه که از زندگى‌نامه آن‌حضرت قابل استفاده است.
*    جایگاه ویژه و ممتاز در نزد اهل بیت‌
حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها ازجمله زنانى است که مى‌توان ادعا کرد که تالى تلو معصوم است.
امام صادق(ع) ولادت چنان دخترى را مژده داده بود، ازاین‌رو خاندان پیامبر بی‌صبرانه در انتظار طلوع خورشید وجود حضرت معصومه(س) بودند.
آن‌حضرت در واقع بتول دوم و جلوه‌اى از وجود حضرت زهرا سلام الله علیها بود. در طهارت نفس امتیازى خاص و بسیار والاداشت که امام هشتم برادر تنى آن‌حضرت او را (که نامش فاطمه بود) معصومه خواند. فرمود: «من زار المعصومة بقم کمن زارنى»
*    زیارتنامه مأثور
یکى از ویژگیهاى حضرت معصومه(س)، ورود زیارتنامه‌اى از سوى معصومان(س) درباره ایشان است که پس از حضرت فاطمه زهرا(س)، او تنها بانوى بزرگوارى است که زیارت مأثور دارد. بانوان برجسته‌اى چون: آمنه بنت وهب، فاطمه بنت اسد، خدیجه بنت خویلد، فاطمه‌ ام‌البنین، زینب کبرى، حکیمه خاتون و نرجس خاتون که هیچ شک و تردیدى در مقام بلند و جایگاه رفیع آن‌ها نیست، هیچ‌کدام زیارت مأثور از سوى معصومان(س) ندارند و این نشان‌دهنده مقام والاى این بانوى گرانقدر اسلام است.
*    بینش، هجرت و مبارزه‌
چند نکته در زمینه شخصیت آن بانوى بزرگ درخور توجه است:
۱. مسافرت ایشان پس از هجرت اجبارى برادر بزرگوارش امام رضا(ع) به مرو، به سمت ایران به جهت دیدار با برادر، اما آنگونه که مورخان نوشته‌اند این مسافرت به سرانجام نرسید و حضرت معصومه با رسیدن به ساوه بیمار شد و دستور داد او را به قم ببرند و در همین شهر بود که جان را به جان‌آفرین تسلیم کرد.
حرکت آن‌حضرت از مدینه به سمت ایران با این مسیر طولانى و به جان خریدن همه سختى‌هاى مسافرت مخصوصاً خطراتى که از ناحیه حکومت مأمون آن‌حضرت را تهدید مى‌کرد حاکى از شخصیت سیاسى و اجتماعى این بانوى بزرگ است.
۲. در این مسافرت آنگاه که مریض شد و از دستیابى به امام رضا(ع) مأیوس شد، با توجه به آگاهى او از موقعیت آینده قم و مرکزیت فرهنگى آن دستور داد او را به قم ببرند تا پس از پرواز روح بلندش به‌سوى ملکوت، حرم بهشت‌گونه‌اش مأمن عاشقان اهل بیت علیهم السّلام قرار گیرد.
این تصمیم یعنى دستور براى رسیدن به قم، حاکى از داشتن دید فرهنگى دختر موسى‌بن جعفر سلام الله علیها است. در این‌راستا وقتى زندگى‌نامه آن‌حضرت را مطالعه کنیم درمى‌یابیم که یکى از القاب مشهور آن‌حضرت «محدثه» است.
*    تأکید بر جایگاه شهر قم و نقش سیاسى آن‌
امام صادق(ع) فرمود: خدا حرمى دارد و آن مکه است، پیامبر(ص) حرمى دارد و آن مدینه است، امیرالمؤمنین(ع) حرمى دارد و آن کوفه است. . . بهشت هشت در دارد که سه تاى آن از قم است؛ در این شهر زنى از فرزندان من از دنیا مى‌رود، نام او فاطمه دختر موسى(ع) است و با شفاعت او همه شیعیان من روانه بهشت مى‌شوند.
در برخى روایات نیز به نقش قم در گذر و آینده تاریخ اشاره شده و این‌که در آخرالزمان علم از آن به سایر دیار جریان پیدا خواهد کرد. (تفیض منه العلم فیضا)
*    جنبه حیات سیاسى
حضرت معصومه سلام الله علیها، بیشترین نقش را در طول تاریخ در حرکت مردم براى اثبات حقایق الهى داشته و انقلاب اسلامى ایران که منشأ آن قم مقدس است، مرهون وجود با برکت ایشان و تربیت‌یافتگان این مکتب یعنى مراجع بزرگوار، حضرت امام خمینى(ره) و مقام معظم رهبرى دامت برکاته مى‌باشد به گونه‌اى که حرم کریمه اهل بیت(ع) خاستگاه انقلاب و قیام بر علیه ظلم و ستم شاهنشاهى شد و در نتیجه به برکت وجود ایشان، انقلاب اسلامى به ثمر نشست.
*    مبارزه علمى‌
همان‌گونه که حضرت زهرا سلام الله علیها با استدلالهاى متین و استوار، حقانیت ولایت حضرت على(ع) را تبیین مى‌کرد، حضرت معصومه(س) نیز چنین بود. روایاتى که از آن‌حضرت نقل شده غالباً درباره امامت و ولایت على(ع) است که با اثبات ولایت او، ولایت امامان معصوم نیز ثابت مى‌شود. ایشان روایاتى را از اجداد طاهرینش نقل کرده، هم‌چنین جمعى از ارباب علم حدیث از او نقل حدیث کرده‌اند که در حقیقت خود نوعى مبارزه علمى را تداعى مى‌کند که از آن‌جمله مى‌توان به روایتى که آن‌حضرت در سلسله سند هست و به خبر مسلسل به فواطم مشهور شده اشاره کرد:
بکربن احمد قصرى از فاطمه دختر امام رضا(ع) و او از فاطمه (حضرت معصومه) و زینب وام کلثوم دختران امام کاظم(ع) و آنان از فاطمه دختر امام صادق(ع) روایت کرده‌اند و سند این حدیث به حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها مى‌رسد که فرمود: آیا فراموش کرده‌اید فرمایش رسول خدا(ص) را در روز عید غدیر که فرمود: «من کنت مولاه فعلى مولاه»
هم‌چنین حضرت معصومه با چند واسطه از حضرت زهرا نقل مى‌کنند که فرمود: پیامبر در شب معراج به بهشت رفت و بر روى پرده‌اى در قصر بهشت دید که چنین نوشته شده: «لااله الا الله محمد رسوله على ولى القوم»: (معبودى جز خداى یکتا و بى‌همتا نیست، محمد رسول خدا و على ولى و رهبر مردم است) و بر روى پرده درگاه قصر دیگرى نوشته شده است: «شیعة على هم الفائزون» (شیعیان على رستگارند). نیز با چند واسطه از رسول خدا(ص) نقل مى‌کند که فرمود: «الا من مات على حب آل محمد مات شهیدا»

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۱۰/۰۸
آدمین

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی