پایگاه اطلاع رسانی امام جمعه توپ آغاج

انعکاس فعّالیت های سنگر ولایت در شهر توپ آغاج

پایگاه اطلاع رسانی امام جمعه توپ آغاج

انعکاس فعّالیت های سنگر ولایت در شهر توپ آغاج

رسالت این وبلاگ انعکاس تلاشها و مواضع امام جمعه شهر توپ آغاج است.

نویسندگان
....خطبه های نماز جمعه
آخرین نظرات

جمعه, ۱۴ اسفند ۱۳۹۴، ۰۱:۱۵ ب.ظ

۰

(و کسانیکه از پروردگارشان تقوی داشتند دسته دسته بسوی بهشت رانده می شوند تا وقتی که نزدیک آن شونددرهایش گشوده شود و خازنان بهشت به آنان می گویند: سلام بر شما که پاک بودید پس برای همیشه داخل بهشت شوید) یعنی در قیامت کسانی را که از انتقام پروردگار خود پرهیز و پروا داشتند، دسته دسته به سوی بهشت می رانند تا وقتی که به آنجا می رسند و درها برویشان گشوده می گردد وملائکه موکل بر بهشت در حالیکه از آنها استقبال می کنند به ایشان خوشامد گفته ومی گویند: درود بر شما، همگی در سلامت مطلق خواهید بود و جز آنچه مایه خشنودی شماست نخواهید دید، این به سبب آنست که شما پاک و مطهر بودید و اثر پاکی شما این است که جاودانه در بهشت زندگی کنید، پس گوارایتان باد.

وی افزود: تفاوت تکلّم بهشتیان و دوزخیان با یکدیگر ﴿وَ فُتِحَتْ أَبْوابُها وَ قالَ لَهُمْ خَزَنَتُها سَلامٌ عَلَیْکُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوها خالِدین﴾ که فرشته ها اینها را با احترام وارد بهشت می کنند؛ حالا این بهشتی ها یک حرفی دارند و جهنمی ها هم یک حرفی دارند؛ حرف جهنمی ها در سوره مبارکه «سبأ» یا «اعراف» آن جاها آمده است که اینها وقتی وارد دوزخ شدند یکدیگر را لعن می کنند: ﴿کُلَّما دَخَلَتْ أُمَّةٌ لَعَنَتْ أُخْتَها﴾2؛امت که می آید، امت که یک فرد نیست؛ یعنی گروه گروه می آیند. «زمر» هم همین طور است، «زمر» جمع «زُمره» است و به یک گروه، دسته و به یک فوج «زُمره» نمی گویند، به آن فوجی که مسبوق و ملحوق به فوج دیگر است «زمره» می گویند؛ اگر یک گروه باشد می گویند «فوج» یا گروه؛ امّا اگر گروه گروه باشد، می گویند «زُمَر». «زُمره» آن فوجِ تک را نمی گویند، فوجی که مسبوق و ملحوق باشد را می گویند؛ لذا ﴿کُلَّما دَخَلَتْ أُمَّةٌ﴾؛ یعنی امم فراوانی وارد دوزخ می شوند، ﴿کُلَّما دَخَلَتْ أُمَّةٌ لَعَنَتْ أُخْتَها﴾؛ حرف هایشان این است که تو باعث شدی! آن دیگری می گویند تو باعث شدی! آن می گوید تو زمینه را فراهم کردی و او می گوید که تو زمینه را فراهم کردی. حرف های دیگرشان این است که ﴿رَبَّنا إِنَّا أَطَعْنا سادَتَنا وَ کُبَراءَنا فَأَضَلُّونَا السَّبیلا ٭ رَبَّنا آتِهِمْ ضِعْفَیْنِ مِنَ الْعَذاب﴾؛3حرف هایشان همین درگیری و بدگفتن به یکدیگر و تبرّی از رهبران کفر و مانند آن است؛ اما وقتی بهشتی ها وارد صحنه بهشت می شوند، این چنین می گویند: ﴿وَ قالُوا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذی صَدَقَنا وَعدّه﴾؛ خدا را شکر می کنیم که به وعدّه خود عمل کرد ﴿وَ أَوْرَثَنَا الْأَرْضَ﴾.حکیمی فر دربخش دیگرسخنان خود به احسان و نیکوکاری با اشاره به آیاتی از قرآن  بیان داشت: علاج فقر به شکل اصولی در هرجامعه‌ای، از راه استقرار عدالت اجتماعی و نظام عادلانه در محیط جامعه است، تا کسانی‌که اهل دست‌اندازی به حقوق دیگرانند، نتوانند ثروتی را که حقّ همگان است، به سود خود مصادره کنند. این یک وظیفه دولتی و حکومتی است. سوره مبارکه الذاریات آیه ۱۹وَفی أَموالِهِم حَقٌّ لِلسّائِلِ وَالمَحرومِ﴿۱۹﴾و در اموال آنها حقّی برای سائل و محروم بود!

وی افزود:  روح انفاق و نیکوکاری بایستی در جامعه توسعه پیدا کند و جزو ایمان مردم بشود و هرکس بنا را بر این بگذارد که در اموالش - «و فی اموالهم حقّ للسّائل و المحروم» - واقعاً برای محرومان حق قائل باشد؛ یعنی این را حق آنها بر خودش بداند؛ تفضل خودش بر دیگران نداند؛ قرآن این‌طوری می‌گوید؛ نمی‌گوید که شما به دیگری تفضل می‌کنید؛ می‌گوید او در مال شما حق دارد؛ «حقّ للسّائل و المحروم» . در جای دیگر می‌فرماید: «حقّ معلوم. للسّائل والمحروم».به‌هرحال، ما در جامعه‌ی اسلامی باید این را به عنوان یک فرهنگ در بیاوریم.

خطیب جمعه توپ آغاج تصریح کرد: همه باید خود را موظّف به مواسات بدانند. مواسات یعنی هیچ خانواده‌ای از خانواده‌های مسلمان و هم‌میهن و محروم را با دردها و محرومیتها و مشکلات خود تنها نگذاشتن؛ به ‌سراغ آن‌ها رفتن و دست کمک‌رسانی به‌سوی آن‌ها درازکردن است .

حکیمی فر نقش رسانه را در ایجادهمدلی و همزبانی بسیار  تاثیرگذار دانست و گفت: صدا و سیما  می تواند  با ایجاد  برنامه های  متنوع  ؛ روحیه مصرف‌گرایی‌ که  مانع بزرگ  رسیدگی به فقرا است را  با تولید برنامه های  کارآمد  برطرف نماید متاسفانه ؛یکی از عواملی که نمی‌گذارد دست کسانی‌که توانایی کمک دارند، به یاری فقرا دراز شود، روحیه مصرف‌گرایی و تجمّل در جامعه است. برای جامعه بلای بزرگی است که میل به مصرف، روزبه‌روز در آن زیاد شود و همه به بیشتر مصرف‌کردن، بیشتر خوردن، متنوّع‌تر خوردن، متنوّع‌تر پوشیدن و دنبال نشانه‌های مُد و هر چیز تازه برای وسایل زندگی و تجمّلات آن رفتن، تشویق شوند.

وی ادامه داد:نقش صدا و سیما  با القا و ایجاد  و تبیین قناعت در زندگی و همچنین روحیه ایثار و وفاق  بدون اینکه   کرامت انسانی  از بین برود و یا خدای ناکرده اهانتی به فقرا بشود  با ایجاد گفتمان های  عدالت محور  این  نقیصه را در جامعه برطرف کنند.

در میان نهادهایی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به‌وجود آمدند، کمیته امداد امام خمینی، دو ویژگی عمده و افتخارآمیز دارد: یکی آن‌که این کمیته، منتسب به حضرت امام خمینی رحمه الله است و این افتخار بزرگی است که مردم، این نهاد را با نام بلند امام خمینی رحمه الله می‌شناسند؛ دیگر آن‌که برنامه و هدف کمیته امداد، خدمت به محرومان و مستضعفین است و در فرهنگ اسلامی بر کمک و حمایت از این افراد تأکید فراوان شده است.

این نهاد تحت نظر مستقیم مقام معظم رهبری (ولی فقیه) قرار دارد و اساسنامه اول آن در مورخ 20/03/1366 به توشیح و تائید حضرت امام خمینی(ره) و اساسنامه دوم آن در مورخ 29/09/1380 با تائید مقام معظم رهبری حضرت آیتالله خامنه‌ای مدظله العالی رسیده است.

حضرت امام خمینی رحمه الله در توصیف کمیته امداد چنین فرمودند: «بعد از انقلاب، یک گروه‌هایی پیدا شدند و یک جمعیت‌هایی که نظیر این‌ها در تاریخ گمان ندارم سابقه داشته باشند؛ (مثل) همین گروه امداد و کمیته امداد.»

زجمله کارهایی که کمیته امداد در انجام آن نقش بهسزایی داشته، برپایی جشن احسان و نیکوکاری در هفته سوم اسفندماه است. نزدیک به ده سال است که مردم کشورمان، در این جشن با شکوه، که هر ساله در آستانه رسیدن سال نو و با مشارکت کمیته امداد امام خمینی رحمه الله، صداوسیما و با همکاری نیروی مقاومت بسیج و سازمان بهزیستی‌کشور برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند. مردم نیکوکار کشورمان با شرکت فعالانه در این مراسم، ایثار، همدلی‌ و همگامی خود را با هموطنان نیازمند به نمایش می‌گذارند. مردم در این جشن با شکوه، شادی خود را با نیازمندان قسمت می‌کنند تا هم شریک اندوه آنان باشند و هم از شادی آنان شاد شوند. یکی از برترین تعالیم دین مبین اسلام، احسان و نیکوکاری و دستگیری از نیازمندان است و این توفیقی است از جانب خداوند متعال که تنها نصیب بندگان خوب و برگزیده او می‌شود. خدمت به محرومان و نیازمندان، یکی از شیرین‌ترین و پسندیده‌ترین عبادت‌ها و سنت پیامبر اکرم و ائمه هدی علیهمالسلام است.

امام صادق(ع) فرمود: محبوب‌ترین و دوستداشتنی‌ترین عمل در پیشگاه خداوند تبارک و تعالی، خوشحال کردن مؤمن است به این‌که یا او را از گرسنگی سیرش کند؛ یا او را از گرفتاری نجات دهد؛ یا قرض و دینش را اداء نماید.

امام صادق(ع) فرمود: خداوند به حضرت داود(ع) وحی نمود که اگر بنده‌ای از بندگانم به‌سوی من با حسنه آمد به‌خاطر آن حسنه، او را مستحق بهشت قرار می‌دهم؛ حضرت داود(ع) عرض کرد، خداوندا آن حسنه چیست؟ فرمود در دل بنده مؤمن من شادی ایجاد کردن اگرچه با یک عدد خرما باشد.

امام صادق(ع) فرمود: کسی از شماها گمان و خیال نکند اگر مؤمنی را خوشحال کرد تنها او را خوشحال کرده باشد بلکه قسم به خدا، علاوه بر ما اهل بیت علیهم السلام؛ پیامبر اسلام(ص) را هم شاد و مسرور نموده است

خطبه دوم

حجت الاسلام حکیمی فرضمن تقدیر از حضور62درصدی مردم در پای صندوق های رای اظهارداشت: در سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و آغازین روزهای بهار سی‌وهشتم و در آستانه بهار طبیعت و نوروز 95، هفتم اسفند 94 تجلی‌گاه هفت‌سینی گردید که به‌حق، سال همزبانی و همدلی دولت و ملت را ترجمانی شایسته و الهام‌بخش بود. به این امید که در سایه‌سار این هفت‌سین، نشاط و سرزندگی، توأم با عزت و سربلندی ملت شریف ایران، روزافزون گردیده و با صلابت و استواری، قله‌های پیشرفت و بهروزی، یکی پس از دیگری به فضل الهی فتح گردد.

وی؛ سخاوت ملت‌،سعی و تلاش نمایندگان منتخب‌،سیمای وحدت و یکدلی‌،سعادت و سربلندی دولت و ملت‌،سرور و شادمانی رهبر،سزاواری ملت ایران‌،سجده شکر را  هفت سین آغاز سی و هشتیمین بهار انقلاب اسلامی دانست و بر آن تاکیدکرد.

امام جمعه توپ آغاج ضمن تاکید بر رفع مشکلات اقتصادی ومشکل اشتغال جوانان تصریح کرد:امام خمینی ره در بیاناتشان دارند که باید به مردم خدمت کرد و خود را خدمت گذار این مردم دانست  و از واژه بردو باخت به شدت پرهیزکرد: به مجلس و دولت و دست‌اندرکاران توصیه می‌نمایم که قدر این ملت را بدانید و در خدمتگزاری به آنان خصوصاً مستضعفان و محرومان و ستمدیدگان که نور چشمان ما و اولیای نعم همه هستند و جمهوری اسلامی رهاورد آنان و با فداکاریهای آنان تحقق پیدا کرد و بقای آن نیز مرهون خدمات آنان است، فروگذار نکنید و خود را از مردم و آنان را از خود بدانید.

رئیس ستاداحیای امربه معروف و نهی از منکر توپ آغاج بیان داشت: پیروزی ملت ایران در انتخابات 7 اسفند و موفقیت بزرگی که در این آزمون بزرگ به‌دست آورده است، امری است که با نگاهی به وضعیت کشور و حضور همه‌جانبه ملت می‌توان آن‌را دریافت. ملت ایران در حالی به این موفقیت بزرگ دست یافته است که دشمنان ملت، تمام تلاش خویش را بهکار گرفتند تا نظام جمهوری اسلامی را به زانو در آورند و یا ملت را از حمایت از این نظام اسلامی ناامید و پشیمان کنند. در چنین اوضاعی در یک انتخابات آزاد و همگانی، ملت به پای صندوق‌های رأی می‌آید و کسانی را که برای آینده کشور لازم می‌بیند برمی‌گزیند و در این گزینش از جناح های سیاسی مختلف کشور افرادی را به مجالس مهم قانون‌گذاری و خبرگان می‌فرستد. جناح‌های سیاسی مختلف در این میانه در تلاش برای کسب اعتماد ملت رقابت کردند و در نهایت نظمی از منتخبین ملت در دو مجلس ایجاد شده و میشود. آنچه در نهایت قابل انکار نیست این است که پیروز این انتخابات، ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی است که برخاسته از خواست ملت و مستظهر به پشتیبانی این ملت است. برد بزرگ انتخابات، سرافرازی ملت بود و برنده اصلی آن ملت ایران هستند.

امام جمعه توپ آغاج در رابطه با ویژگی های  نماینده انقلابی و مطیع ولایت بیان داشت: پاکدستی،ساده زیستی ،حضورپیوسته در جایگاه و مسئولیت،ترجیح منافع ملی برمنافع شخصی و جناحی ،ایستادگی تمام قد و با قدرت در مقابل  بیگانگان و مداخلات آنها،واکنش انقلابی به بدخواهان و فتنه گران،منش جهادی در اندیشه و عمل است.

حکیمی فر با بیان اینکه دشمنان و خائنین به نظام و سلطنت طلب ها به دنبال

دمکراسی آشوب در این انتخابات بودند گفت: انتخابات هفتم اسفند را باید اوج بلوغ سیاسی مردم ایران دانست. این نه یک ادعای ژورنالیستی، بلکه واقعیتی است که می‌توان با تحلیل رفتار مردم در جریان این انتخابات بر آن صحه گذاشت؛ رفتاری که در ابتدا متوجه میزان مشارکت عمومی در چنین انتخاباتی است و در ثانی به نوع انتخاب مردم معطوف می‌شود.

وی تصریح کرد: واقعیت آن است که در انتخابات‌های مختلف دنیا، رسانه‌ها مهم‌ترین نقش را برای افزایش مشارکت عمومی ایفا می‌کنند و در کنار رسانه‌ها، عامل‌های ‌انگیزشی دیگر نظیر پول هم به کمک سیاستمداران می‌آید تا حجم مشارکت‌کنندگان را در انتخابات افزایش دهند. این افزایش با هدف پیروزی حزب متبوع‌شان صورت می‌گیرد، اما انتخابات در جمهوری اسلامی همواره چیزی فراتر از رقابت حزبی بوده است. انتخابات در جمهوری اسلامی آنجایی ‌متمایز می‌شود که رسانه‌های بیگانه و ضدانقلاب از روزهای نخستین انقلاب، این شاخص مردم‌سالارانه را به مشروعیت نظام جمهوری اسلامی گره زدند و انتخابات‌های مختلف به رفراندومی برای مقبولیت و مشروعیت جمهوری اسلامی در نزد مردم ایران تبدیل شده است.

درست به‌دلیل همین واقعیت است که رسانه‌های ضدانقلاب و اپوزیسیون خارج‌نشین در طول تمام این سال‌ها تمام هم و غم خود را برای کاهش مشارکت در انتخابات‌های مختلف قرار دادند تا از این مسیر عملاً مشروعیت جمهوری‌اسلامی را زیر سؤال ببرند. این درست نقطه‌ای است که ولی‌فقیه به ایفای نقش می‌پردازند و فارغ از جناح‌بندی‌های سیاسی از مردم می‌خواهند که در انتخابات شرکت کنند. این خواسته بارها توسط امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران مطرح شده بود و حالا جانشین ایشان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای هم همان راه را طی می‌کنند.

جالب اینجاست که اهمیت مشروعیت نظام جمهوری اسلامی در نزد مقام معظم رهبری تا آنجایی بالاست که در دو انتخابات گذشته حتی از مخالفان خودشان و مخالفان داخلی نیز می‌خواهند که پای صندوق‌های رأی حاضر شوند؛ حرکتی که قطعاً به نفع جریان اصولی و انقلابی کشور نخواهد بود و باعث شکسته شدن رأی آنان خواهد شد، اما رهبر انقلاب اسلامی افق‌هایی بالاتر از رقابت‌های حزبی را مشاهده می‌کردند که چنین خواسته‌ای را طرح نمودند. از این‌رو فارغ از نتایج کسبشده، باید همگان این واقعیت را بپذیرند که رأی مردمی در هفتم اسفند که با مشارکت 62 درصدی‌مردم همراه بود، در مرحله نخست، لبیک به دعوت مقام معظم رهبری و در نگاهی کلان‌تر عاملی‌ مشروعیت‌زا برای جمهوری اسلامی ایران بود.

امام جمعه توپ آغاج، در ادامه بااشاره به گرامی داشت سیدجمالدین اسدآبادی بیان داشت: علما و زبدگان، تلاششان این بوده است که نگذارند سطوح غیرعلمی کارشان به درگیری برسد، لیکن از یک دوره‌ای به اینطرف، یک عامل دیگری هم وارد ماجرا شد و آن «استعمار» بود، وقتی استعمار وارد شد، از این سلاح حداکثر استفاده را کرد. لذا شما می‌بینید برجستگان مبارزه با استعمار و استکبار، روی مسأله «وحدت امت اسلامی» تکیه مضاعف کرده‌اند.

شما ببینید سیدجمال‌الدین اسدآبادی (رضوان الله تعالی علیه) معروف به افغانی و شاگرد او شیخ محمد عبده و دیگران و دیگران و از علمای شیعه، مرحوم شرف‌الدین عاملی و بزرگان دیگری، چه تلاشی کردند برای این‌که در مقابله با استعمار نگذارند این وسیله راحتِ در دست استعمار، به یک حربه علیه دنیای اسلام تبدیل شود

حکیمی فر با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری بر ضرورت وحدت مسلمانان  گفت: نقش مخرب عربستان در منطقه و جهان اسلام و کشتار گسترده مردم یمن توسط آل سعود و نیز درخواستهای‌ جهانی برای توقف صدور سلاح به این رژیم خشونتگرا حاکی از انزجار عمومی از اعمال این رژیم است. آمار و اطلاعات منتشره از سوی رسانه‌های غربی حاکی از آنست که در سایه جنگافروزی‌های عربستان در منطقه، مسؤولان سعودی خریدهای تسلیحاتی خود را 279 برابر افزایش داده‌اند.

وی افزود: برقراری آتش‌بس در سوریه ابعاد پنهان و سؤالبرانگیزی دارد و ابراز نگرانی معاون وزیر خارجه روسیه از اظهارت جان کری، بر بدبینی‌ها در اینزمینه می‌افزاید. حمله نظامی، یکی از طرح‌های جایگزین آمریکا در صورت شکست روند سیاسی حل بحران سوریه است. تقویت مواضع تروریست‌ها در جبهههای مختلف ازجمله جنوب سوریه در جولان اشغالی در حین برقراری آتشبس، دور از انتظار نیست و عملی شدن آن با سفر وزیر خارجه عربستان به اسرائیل محتمل است.

پنج سال بحران در سوریه و ایستادگی ملت سوریه و بشار اسد در برابر تروریست‌ها و حامیانشان، نشان می‌دهد که حذف اسد، گزینه آسانی برای عربستان، ترکیه و اسرائیل نیست

امام جمعه توپ آغاج در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به نگرانی کشاورزان و مردم متدین از تخریب مراتع ملی گفت:در هفته درختکاری  قرار داریم که باید همگان به این اهتمام داشته باشیم حضرت علی (ع) در بیست و پنج سال عزلت و خانه‌نشینی، به حفاری قنات و درختکاری مشغول بودند و شصت هزار نخل کاشتند. (مقدمه نخج الفصاحة،‌چاپ دوم،‌ص 84) امام صادق (ع) فرمود: شش چیز است که مومن پس از مرگ خود از آن سود می‌برد، فرزند صالح که برایش آمرزش خواهد، قرآنی که خوانده شود، چاه آبی که بکند و درختی که بکارد و صدقه آبی که جاری سازد و روش نیکی که از آن پیروی شود. (امالی شیخ صدوقT ص 169) 

رسول اکرم (ص) فرمودند: ‌هر کسی که درختی بکارد و درخت میوه دهد، خداوند به اندازه میوه های آن درخت به او ثواب می‌دهد. (مستدرک الوسائل،‌ج13، ص 460) رسول اکرم (ص) فرمود: هر کسی چیزی بکارد، ‌هیچ انسان و یا مخلوقی از آن نمی‌خورد، مگر اینکه برای کسی که آن را کاشته صدقه می‌باشد. (گلهای جاویدان، هزار کلمه قصار، ص 341)

 

 



1 آیات 73 تا 75 سوره زمر

2- اعراف/سوره7، آیه38.

3- احزاب/سوره33، آیه67.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۲/۱۴
آدمین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی