پایگاه اطلاع رسانی امام جمعه توپ آغاج

انعکاس فعّالیت های سنگر ولایت در شهر توپ آغاج

پایگاه اطلاع رسانی امام جمعه توپ آغاج

انعکاس فعّالیت های سنگر ولایت در شهر توپ آغاج

رسالت این وبلاگ انعکاس تلاشها و مواضع امام جمعه شهر توپ آغاج است.

نویسندگان
....خطبه های نماز جمعه
آخرین نظرات

جمعه, ۱۶ بهمن ۱۳۹۴، ۰۵:۳۳ ب.ظ

۰

مشروح خطبه های 16بهمن

جمعه, ۱۶ بهمن ۱۳۹۴، ۰۵:۳۳ ب.ظ

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه توپ آغاج؛ حجت الاسلام حکمت حکیمی فرظهر امروز16بهمن در خطبه های نماز جمعه شهرتوپ آغاج با اشاره به آیه ««وَ لَقَدْ وَصَّیْنَا الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ مِنْ قَبْلِکُمْ وَ إِیَّاکُمْ أَنِ اتَّقُوا اللَّهَ1اظهارداشت: خداوند متعال در کلام خود مسلمانان را به رعایت تقوی سوق می دهد ومی فرماید:«و ما به کسانی که پیش از شما، کتاب آسمانی به آنها داده شده بود و (همچنین) به شما (نیز) سفارش می کنیم که تقوای الاهی پیشه کنید

وی در ادامه با اشاره به روایتی از امیرالمومنین علیه السلام  افزود: قال علی علیه السلام : إنّ التَّقوى أفضَلُ کَنزٍ ، و أحرَزُ حِرزٍ ، و أعَزُّ عِزٍّ« همانا تقوا بهترین گنج، محافظ ترین حرز و مناسب ترین وسیله دستیابی به عزت است. نجات هر فراری ( از گناه و عذاب)، رسیدن هر جوینده ای به مقصود خود و پیروزی هر غلبه کننده ای تنها به وسیله ی تقوا تحقق می یابد2.

خطیب جمعه توپ آغاج ادامه داد: تقوا دارای مراتب گوناگون است و مؤمنان به میزان تلاش خود به مرتبه ای از آن دست می یابند؛ اما کسب پایین ترین مرتبه ی تقوا که انجام واجبات و ترک محرمات الاهی است، بر همه واجب می باشد.

با این همه، سفارش به تقوا در قرآن و احادیث اهل بیت (ع) می توان به گستردگی تأثیر آن بر روح و جان آدمی و نیز تأثیر آن بر جنبه های مختلف زندگی انسان پی برد.

امام جمعه توپ آغاج در بخش پایانی با بیان اینکه یکی از مقام های تقوی تعظیم شعارالله است گفت: تقوای تن و تقوای دل

برترین مرحله تقوا، تقوای دل و خضوع آن در پیشگاه ذات اقدس خداوند است که از خضوع دل در برابر اوامر و نواهی الهی شروع می‌شود و به آ ن جا ختم می‌شود که دل فقط در پیشگاه خدا خاضع باشد. وقتی به آن بارگاه امن راه یافت همه آنچه را که خدا تقدیس کرده و بزرگ داشته، مقدّس و بزرگ می‌شمارد. قرآن کریم می‌فرماید: ﴿وَمَنْ یُعَظِّمَ شعائِرَ اللّه فَإنَّها مِن تَقْوی القلوب﴾[1]؛ پرهیزکاران از نظر تعظیم شعایر سه گروهند:

گروه اوّل کسانی که در مقام عمل، متّقی هستند. اینان از جهنّم، نجات پیدا کرده به بهشت می‌رسند؛ امّا «تقوای دل» چیز دیگری است. گاهی انسان خود را بزرگ دانسته و محبوب می‌دارد و برای نجات جان خود از عذاب، دست به آلودگی دراز نمی‌کند. چنین شخصی گرچه اوامر الهی را انجام داده، و از نواهی پرهیز کرده امّا در حقیقت او خود را بزرگ می‌دارد؛ نه دستورهای الهی را. او متّقی است امّا تقوای بدنی دارد نه تقوای دل و در مرحله عمل، با تقوا و طهارت است.

گروه دوم که از گروه اوّل بالاترند، کسانی هستند که شعایر الهی را بزرگ می‌شمارند؛ یعنی آنچه را که خدا به آن امر کرده، چون فرمان الهی است گرامی‌می‌دارند و به آن عمل می‌کنند و از آنچه خدا نهی کرده، چون نهی خداست پرهیز می‌کنند. این گروه نیز از دوزخ می‌رهند و به بهشت می‌رسند و تقوای آنان نیز «تقوای قلب» است؛ زیرا دستور الهی را، از آن جهت که دستور الهی است، گرامی می‌دارند نه از آن جهت که ضامن نجات از دوزخ و مایه وصول به بهشت است.

کسی که برای نجات از جهنّم تلاش و کوشش می‌کند «عبدُالنّجاة من النّار» و آن کس که برای رسیدن به بهشت کوشش می‌کند «عبدالفوز بالجنّة» است نه «عبداللّه»! او پس از نجات از جهنّم و ورود به بهشت، مانند مزدوری است که اجرتش را بعد از کار از کارفرما می‌گیرد، دیگر رابطه‌ای با کارفرما ندارد.

انسان باید شعایر الهی را، از آن جهت که دستور خداست، بزرگ بشمارد گرچه اجرت می‌گیرد ولی احترام امر خدا و تکریم نهی وی مهمّ است. او مانند اجیرهای دیگر نیست بلکه بالاتر از آنهاست، ولی بالأخره امر و نهی الهی محدود است. چون بهشت جای تکلیف نیست، و وقتی تکلیف و امر و نهی نبود، سخن از تعظیم احکام تشریعی الهی مطرح نیست و در نتیجه آن تعظیم برای چنین شخصی حاصل نیست.

گروه سوم که از گروه اوّل و دوم بالاترند، کسانی هستند که اوامر و نواهی الهی را تکریم می‌کنند، واجبها و مستحبها را انجام می‌دهند، حرامها و مکروهها را ترک می‌کنند.

 خطبه دوم

امام جمعه توپ آغاج ضمن گرامی داشت دهه مبارک فجر و یاد و خاطره حضرت امام خمینی(ره) بیان داشت: «سه باور در امام بزرگوار ما وجود داشت، که همین سه باور به او قاطعیت میداد، شجاعت میداد و استقامت میداد: باور به خدا، باور به مردم، و باور به خود. این سه باور، در وجود امام، در تصمیم امام، در همه‌ی حرکتهای امام، خود را به معنای واقعی کلمه نشان داد.

این سه باور، امام را زنده نگه داشت؛ جوان نگه داشت؛ فکر امام و راه امام و طریقه‌ی امام را برای این ملت، ماندگار و ثابت کرد؛ آن وقت همین سه باور بتدریج در مردم ما، در جوانان ما، در قشرهای گوناگون، همگانی شد؛ امید پیدا شد، اعتماد به نفس پیدا شد، توکل به خدا پیدا شد؛ اینها جای یأس را گرفت، جای تاریک‌نمائی را گرفت، جای بدبینی را گرفت؛ مردم ایران روحیات خودشان را تغییر دادند، خدای متعال هم وضع آنها را تغییر داد: « إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم »1؛ملت ایران راه خود را، حرکت خود را، انگیزه‌های خود را اصلاح کردند، خدای متعال هم به آنها کمک کرد، به آنها نصرت داد و پشتیبانی کرد.» 2 پیروزى انقلاب اسلامى براى بسیارى از تحلیل گران به عنوان معماى قرن و پدیده اى «منحصر به فرد»، کم نظیر یا حتى «بى نظیر» تلقى شده است، زیرا پیدایى و پیروزى انقلاب برخلاف قاعده مرسوم و داده هاى اطلاعاتى و نظریه هاى تئورى پردازان انقلاب بود.

حجت الاسلام حکیمی فر افزود: ابتداى پیروزى انقلاب، بنیانگذار انقلاب اسلامى، بروز و ظهور و پیروزى این پدیده را رمزگشایى نمودند و به زبان ساده فرمودند که اراده الهى، ایمان و عمل به اسلام و انگیزه الهى کلید اصلى و علت العلل سقوط طاغوت و پیروزى حق بر باطل بود اما این بیان، براى جهانى که خدا و مذهب در تحولات اجتماعى و سیاسى آن ها جایگاه و نقشى نداشت، ناآشنا و غیرباور مى نمود.

وی راز پایدارى و بالندگى انقلاب اسلامی را عنایت الهی دانست و گفت:امام خمینى بنیانگذار عظیم الشأن نظام جمهورى اسلامى بر این باور بودند که رمز بقاء و تداوم انقلاب همان رمز پیروزى انقلاب است.

امام جمعه توپ آغاج بیان داشت: کارشناسان و تحلیلگران برجسته غربى، خود معترف هستند که هر یک از ده ها توطئه و ماجراى خطیرى که براى جمهورى اسلامى تاکنون پیش آمده، اگر براى هر کشور دیگرى پیش آمده بود، عملاً آن نظام سیاسى را ساقط مى کرد. از انواع و اقسام تهدیدات سخت و نیمهسخت گرفته تا تهدیدات پیچیده و نرم، شورش هاى مسلحانه به نام قومیت ها، انواع و اقسام طرح هاى کودتا، ترور گسترده مقامات بلندپایه کشور، هشت سال جنگى تحمیلى، تحریم هاى گوناگون (که به اعتراف خود غربى ها در طول تاریخ بشر بى سابقه است!) و تلاش براى براندازى به شیوه انقلاب هاى رنگى (اغتشاشات 18 تیر 78 و فتنه 88) تنها چند نمونه از این لیست پر و پیمان و البته عجیب و غریب است.

حکیمی فربااشاره به دیدار اعضای دبیرخانه شورای امنیت ملی با مقام معظم رهبری گفت:معظم له در این دیدارفرمودند:اگر کسی جنبههای اسلامی نظام را تضعیف کند و یا جنبه مردمی آنرا تضعیف نماید و یا از حرکت استکبارستیزی انقلاب بکاهد و یا از معیشت مردم و مستضعفان غافل شود و یا به آرمان فلسطین پشت کند، چنین افرادی صدمه زننده به آرمانهای اصیل انقلاب هستند. حال جاهل باشند یا خائن، از این جهت فرقی نمیکند.

حجت الاسلام حکمت حکیمی فر با بیان اینکه«مشارکت سیاسی مفهومی جدید و نتیجه مدرنیته است» اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران نیز که مدعی نوع جدیدی از نظریه حکومت یعنی مردم سالاری دینی با محوریت ولایت فقیه میباشد بر حضور هر چه بیشتر مردم در فرایند تعیین خط مشیهای سیاسی نظام و انتخابات تاکید میکند.

وی افزود: مشارکت حداکثری مردم در تعیین رهبران اجرایی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران ضامن تداوم، بقا و مقبولیت بیشتر نظام اسلامی خواهد بود، از سوی دیگر مشارکت سیاسی، سبب تقویت انگیزه افراد نسبت به مسئول بودن آنها در مقابل جامعه و تعیین سرنوشت، ثبات سیاسی، قانونمندی و مشارکت نخبگان است.

خطیب جمعه توپ آغاج تصریح کرد: توسعه فرهنگ مشارکت سیاسی و حداکثری مردم درحکومت مردم سالاری دینی امری ضروری است.

رئیس ستاداحیای توپ آغاج بیان داشت: در نظام جمهوری اسلامی ایران که منطبق با مبانی نظریه حکومت ولی فقیه میباشد امام خامنه ای  به خوبی توانسته است با رهنمودها و ایجاد انگیزههای ارزشی در آحاد ملت، زمینه مشارکت حداکثری مردم را در انتخاباتهای مختلف ایجاد کند.

حجت الاسلام حکیمی فربا بیان اینکه«مشارکت سیاسی حق یا تکلیف مردم است » بیان داشت: در نظام سیاسی اسلام، از مشارکت سیاسی به عنوان حق و تکلیف مردم یاد شده است. طبق تعابیری که از بزرگان آمده، انتخاب کردن و رأی دادن، هم یک حق برای مردم معرفی شده و هم یک تکلیف شرعی در ردیف دیگر تکالیف شرعی و شاید بالاتر از برخی از تکالیف دیگراست .

وی منشأ تمامی حقوق را خداوند دانست و گفت: یکی از این حقوق، «حق تعیین سرنوشت» است که در نظام سیاسی اسلام بهعنوان یکی از ارکان مهم شکلگیری حکومت اسلامی محوریت دارد. از آنجا که در اسلام، رأی و انتخاب ملت در عرصه نصب کارگزاران حکومت اسلامی اعتبار دارد، ملت حق دارند که در انتخابات حاضر شوند و به نامزد مورد علاقه خود رأی دهند. هیچکس نیز در جایگاهی نیست که بتواند مانع تحقق این حق گردد.

امام جمعه توپ آغاج تصریح کرد: مشارکت سیاسی فعال در جامعه که مصداق بارز آن، حضور در عرصه انتخابات است، به عنوان یک ضرورت شرعی و تکلیف الهی مورد تأکید قرار گرفته است، چراکه اولاً نظام سیاسی اسلام بدون حضور ملت در صحنه معنا نمییابد و ثانیاً این حضور، موجب حفظ و تقویت نظام اسلامی که به فرموده حضرت امام، حفظ آن از اهم واجبات است، شده و آن را در برابر تهدیدات مختلف مصون میسازد.

حجت الاسلام حکیمی فردر بخش دیگر سخنان خود با انتقاد از برخی اظهارنظرات تنش زا و غیر منطقی نسبت به شورای نگهبان گفت: متهم کردن شوراى نگهبان، اولین گامى است که از سوى رسانه هاى جریان افراطى کشور از مدت ها پیش از آغاز نام نویسى نامزدها آغاز شده و در این روزها بر شدت آن افزوده شده است. در این میان رسانه هاى بیگانگان و ضدانقلاب خارج نشین نیز هم پیمان و همسو با این رسانه هاى داخلى در جبهه واحدى قرار دارند و بهطور مستمر به تخریب چهره شوراى نگهبان مشغولند.

وی افزود: فشار براى تأیید صلاحیت ها از طریق به میدان آوردن افراد موجه و صاحب نفوذ یکى از اقداماتى است که بلافاصله آغاز شده است و براى اینکار از علما و مراجع عظام تقلید گرفته تا افراد شاخص جریان رقیب را نیز به میدان آورده اند. این در حالى است که اگر قرار باشد فرایندهاى قانونى از طریق توصیه هاى شخصى خدشه دار شود، اولین چیزى که کم اعتبار خواهد شد، انتخابات است.

خطیب جمعه توپ آغاج با اشاره به آیه « سوره مبارکه الأنفال آیه ۲۵

وَاتَّقوا فِتنَةً لا تُصیبَنَّ الَّذینَ ظَلَموا مِنکُم خاصَّةً ۖ وَاعلَموا أَنَّ اللَّهَ شَدیدُ العِقابِ﴿۲۵﴾

و از فتنه‌ای بپرهیزید که تنها به ستمکاران شما نمی‌رسد؛ (بلکه همه را فرا خواهد گرفت؛ چرا که دیگران سکوت اختیار کردند.) و بدانید خداوند کیفر شدید دارد! بیان داشت: حضرت امام خمینى(ره) در دهه اول انقلاب اسلامى، همواره از شوراى نگهبان در برابر امواج تهمت ها و تخریب ها دفاع کرده، تضعیف این شورا را برخلاف مصالح کشور مى دانستند و پیوسته به اعضاى این شورا توصیه مى کردند که تحت تأثیر هیچ قدرتى قرار نگیرند و از قوانین مخالف با شرع مطهر و قانون اساسى بدون هیچ ملاحظه اى  جلوگیرى کنند. ایشان در بخشى از وصیت نامه سیاسى عبادى خود نیز به صورت برجسته به شوراى نگهبان پرداخته و فرموده اند: «از شوراى نگهبان مى خواهم و توصیه مى کنم، چه در نسل حاضر و چه در نسل هاى آینده، که با کمال دقت و قدرت، وظایف اسلامى و ملى خود را ایفا کنند و تحت تأثیر هیچ قدرتى واقع نشوند و از قوانین مخالف با شرع مطهر و قانون اساسى بدون هیچ ملاحظه اى جلوگیرى نمایند.»

رهبر فرزانه انقلاب اسلامى نیز طى 26 سال گذشته، همواره از شوراى نگهبان و به ویژه نظارت استصوابى این شورا دفاع کرده و هر نوع حرکت براى تخریب و تضعیف این نهاد انقلابى و قانونى را خلاف منافع ملى و مصالح اسلامى  دانسته اند. شوراى نگهبان، یک نهاد صیانتى و نظارتى است و آسیب دیدن آن، مى تواند خسارت هاى  سنگینى  در پى داشته باشد.

 امام جمعه توپ آغاج در ادامه با بیان اینکه، اخیرا شنیده شده برخی از نامزدهای انتخاباتی  به تخریب رقبا دست می زنند هشدار داد و گفت: متاسفانه برخی از نامزدهای  نمایندگی مجلس  در متینگ های  خود  اقدام به تخریب و تهمت و افترا به  نمایندگان گذشته و ایجاد یاس و ناامیدی در بین مردم هستند  این با اصل مبانی  نظام  نا سازگار است . 

حکیمی فر بیان داشت: ملت مسلمان ایران اسلامی و مردم متدین منطقه سیلتان مراقب باشند تا در مجالس گناه  که  در آن تخریب و تهمت و افترا  صورت می گیرد شرکت نکنند. 

وی با بیان اینکه پرداخت پول برای اخذ رای  اشتباه فاحش برخی از نمایندگان به شمارمی رود تاکید کرد: متاسفانه  شنیده ها حاکی از آن است  که برخی از نامزدهای  انتخابات پول و یا برخی از اقلام  مانند البسه را در اختیار  مردم برای  اخذ رای می گذارند  که اشتباه بزرگ است . 

خطیب جمعه توپ آغاج تصریح کرد: من یک سئوال از کسانی  که پول  می گیرند دارم ، چند رای  می توانید در ایام انتخابات بدهید که از چندین نفر پول دریافت می کنید؟ آیا به فکر  دیونی که بر عهده شما می آید کرده اید ؟ آیا حق الناس نیست شما که پول گرفتید  خود را مدیون افراد متعدد می کنید. ؟

حکیمی فر در پایان تاکید کرد: شخصی را برای نمایندگی مجلس انتخاب کنید  که روحیه جهادی داشته باشد وتفکر بسیجی داشته باشد پیرو ولایت فقیه باشد و انقلابی بماند . 



1. نساء (4)، 131.

2 میزان الحکمه، ج 10، ص 619

2 بیانات در مراسم بیست و چهارمین سالروز رحلت حضرت امام خمینی ۱۳۹۲/۰۳/۱۴

 ۰  ۰ ۹۴/۱۱/۱۶
ابراهیم آدمین



منبع:سایت توپ آغاج نیوز آدرس:http://toopaghajnews.blog.ir

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۱/۱۶
آدمین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی