پایگاه اطلاع رسانی امام جمعه توپ آغاج

انعکاس فعّالیت های سنگر ولایت در شهر توپ آغاج

پایگاه اطلاع رسانی امام جمعه توپ آغاج

انعکاس فعّالیت های سنگر ولایت در شهر توپ آغاج

رسالت این وبلاگ انعکاس تلاشها و مواضع امام جمعه شهر توپ آغاج است.

نویسندگان
....خطبه های نماز جمعه
آخرین نظرات

جمعه, ۱۷ مهر ۱۳۹۴، ۱۰:۳۰ ب.ظ

۰

مشروح خبه های نماز جمعه شهر توپ آغاج

جمعه, ۱۷ مهر ۱۳۹۴، ۱۰:۳۰ ب.ظ

وی اظهارداشت:تکامل روابط اجتماعی در تربیت اسلامی با برادری  و خویشتن  داری در برابر براداران دینی امکان پذیر است .

امام جمعه توپ  آغاج بیان داشت:همواره درطول تاریخ به بدآموزی های به نام دین برمی خوریم؛ و بسیاری از کج اندیشی ها به نام دین گسترش یافته ااست،بویژه پپیش از اسلام . درآموزش های به نام دین که به اصل دین نیز هیچ ارتباطی نداشته است چنین انحراف های پدید امده و پننداشتند که تکامل معنوی و روحی فرد درگوشه گیری،مردم گریزی است تعبیری که قرآن دارد می فرماید رُهبانیهً ابتدَوها رهبانیتی که خود اختراع کردند.

حکیمی فرتصریح کرد:ایجادهای راه های تعامل و ارتباط دینی توجه به مبنای دینی طرفین  امکان است؛  بطوری که امیرالمومنین (ع)  در کلامی فرمودند: المومنون اخوهٌ ولاشیءَ آثَرُعندکل أخٍ مِن آخیه؛مومنان برادر یکدیگر و هیچ چیزنزد هربرادریاز برادرش ارزشمند ترنیست.

خطیب جمعه توپ آغاج آرامش را دومین اثر تکامل و ورابط اجتماعی در پرتو تربیت اسلامی ذکر کرد و گفت:نبی مکرم اسلام در روایتی از فرمودند:اِنَّ المومن یَسکُنُ الی المومن کما یَسکُنُ قَلبُ الظمآن الی الما البارد.فرمودند:مومن در کنارمومن آرامش می یابد مانند انسان تشنه ای که با آب سرد قلب خود را تسکین می دهد .

خطبه دوم

حجت الاسلام حکیمی فر در ادامه با اشاره به نزول آیه هل اتی در شان اهل بیت پیامبراکرم(ص) روزخانواده اظهارداشت: خانواده، یکی از آیات بزرگ خداوند است که همچون دین، ریشه در فطرت انسانی دارد. همان طور که خورشید دین هرگز غروب نمی کند، خانواده نیز با همه دگرگونی هایی که در ساختار اجتماعی آن پدید می آید از بین نمی رود. بررسی های علمی روان شناسان غربی نشان داده است، به رغم مخالفت خوانی برخی از دانشمندان مادی گرای علوم اجتماعی درباره نهاد خانواده، ازدواج به خصوص اگر ازدواج موفق و سالمی باشد، بهره های فراوانی برای همسران به بار می آورد.

خانواده نهادی اخلاقی برای همبستگی نیروی اجتماعی، یاری رسانی اقتصادی، عامل مهم غلبه بر میرایی، پشتیبانی استوار برای رویارویی با فشارهای زندگی، کانون عشق و عاطفه و نهادی طبیعی برای رشد و تعالی فردی است.

علامه طباطبایی فیلسوف و مفسر بزرگ قرآن با استناد به آیات الهی، خانواده را کانون آرامش، مودت و رحمت می داند و هشدار می دهد که با تضعیف پایه هایی خانواده، حیاء، عفت، غیرت، مودت، رحمت و دیگر صفات پسندیده انسانی که سنت ازدواج زمینه ساز آنهاست، از بین می رود و به جای آن حرص، خودخواهی، خشونت، بی بندوباری، بی انگیزگی برای تولید مثل و بی اعتنایی به حقوق کودکان گسترش می یابد و سرانجام تمدن بشری به نابودی می گراید. (ترجمه المیزان، ج 4، ص 306 تا 308)

وی بابیان اینکه امروزه جامعه ما، خانواده با چالش های فراوانی روبه روست گفت:1. بی رغبتی جوانان به ازدواج: طبق آمار سازمان ثبت احوال کشور بیش از 11 میلیون جوان زیر 35 سال مجرد داریم! سن ازدواج بالا رفته و در بسیاری از کلان شهرها میانگین سن ازدواج مردان حدود 30 سالگی و از زنان به 27 سالگی رسیده است.

خطیب جمعه توپ آغاج با اشاره به علل و عوامل مهم تجرد جوانان بیان داشت: الف:  مشکلات اقتصادی برای پسران که مهم ترین آن بیکاری است و پس از آن هزینه های زیاد تشکیل خانواده.

ب- پیدا نشدن همسر مناسب به خصوص برای دختران؛ ما صدها هزار دختر جوان تحصیل کرده علاقه مند به ازدواج داریم ولی متأسفانه روش صحیح، اسلامی و بومی برای تزویج آن ها نداریم و یا روش های سنتی کفایت نمی کند. از این رو بیش از 500 سایت غیرقانونی و غیراخلاقی ادعای همسریابی جوانان را دارند که نیروی انتظامی با آن ها برخورد کرده است. سزاوار است مؤمنان مسأله واسطه بودن در ازدواج و شفاعت برای این کار را جدی بگیرند.

خطاب قرآنی «و انکحوا الایامی منکم و الصالحین من عبادکم و امائکم» به همه جامعه اسلامی است.

ج- زیر بار مسؤولیت ازدواج نرفتن، عامل دیگری است. بلی ازدواج یک مدیریت جدی است اما انسانی را از رهاشدگی و بی مسؤولیتی خارج می سازد. د. روابط آزاد قبل از ازدواج  / ه. و در نتیجه بی اعتمادی به طرف مقابل

از عوامل دیگر تأخیر سن ازدواج جوانان است باید کارهای فرهنگی مناسبی انجام داد تا جوانان پی به برکات ازدواج سالم ببرند.   فقدان مشاوره ها و آموزش های مناسب برای قبل، حین و بعد از ازدواج.

3. افزایش طلاق به طوری که در کل کشور از هر 5 ازدواج یکی به طلاق منجر می شود. در شهرهای بزرگ این وضع بدتر است. با توجه به این که طلاق پیامدهای ناگوار فراوانی به خصوص برای زنان دارد، همه باید دست به دست هم دهند و جلو این آسیب اجتماعی را بگیرند.

4. آداب و رسوم نامناسب و نادرست که کار ازدواج را مشکل می کند مثل ازدواج نکردن دختر کوچک تر اگر دختر بزرگ تر ازدواج نکرده باشد. فوت یکی از اقوام و عقب افتادن زمان عقد و ازدواج، تأخیر در ازدواج به خاطر ایام عزاداری...

حجت اسلام حکیمی  فرضمن عرض تسلیت فرا رسیدن ماه محرم فریضه امربه معروف و نهی از منکر را بزرگترین واجب دانست و گفت: دهه اول محرم که با یاد و نام اباعبدالله الحسین(ع) و نهضت خونین کربلا عجین است، به درستی به عنوان «امر به معروف و نهی از منکر» نامگذاری شده که زمینه را برای باز توجه همگان به این دو فریضه برتر و پیشرفته اسلامی، به عنوان مهم ترین عنصر این قیام بی مانند فراهم گردد.

وی بااشاره به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اسلامی بیان داشت:1) ایها الناس ! ان رسول الله صل الله علیه و آله وسلم قال: من راءی سلطانا جائرا مستحلا لحرام الله ناکثا هده مخالفا لسنة رسول الله یعمل فی عباد الله بالاثم و العدوان فلم یغیر علیه بفعل و لا قول کان حقا علی الله ان یدخله مدخله.

مردم ! پیامبر خدا فرمود هر کس سلطان جائر و زورگویی را ببیند که حرام خدا را حلال نموده و پیمان او را در هم شکسته، با سنت پیامبر مخالفت می ورزد، در میان بندگان خدا راه گناه و مخالفت با قانون الهی را در پیش می گیرد و با چنین فردی با عمل و گفتارش مخالفت نکند، بر خداوند است که چنین فرد ساکت را به محل همان طغیانگر، آتش جهنم داخل کند.

این فراز، بخش اول از سخنرانی حسین بن علی(ع) است که در منزل بیضه خطاب به سپاهیان حر ایراد فرمود.

2) اعتبروا ایها الناس بما وعظ الله به اولیاء من سوء ثنانه علی الاخبار اذ یقول: لو لاینهاهم الربانیون و الاخبار عن قولهم الاثم... و قال: لعن الذین کفروا من بنی اسرائیل - الی قوله - لبئس ما کانوا یفعلون.

ای مردم! از پندی که خدا به اولیا و دوستانش به صورت نکوهش از علمای یهود داده، عبرت بگیرید، آنجا که می فرماید: چرا دانشمندان نصاری علمای یهود، آنان را از سخنان گناه آمیز و خوردن مال حرام، نهی نمی کنند. و باز می فرماید: از بنی اسرائیل آن عده که کافر شدند، مورد لعن و نفرین قرار گرفتند؛ زیرا آنان همدیگر را از اعمال زشتی که انجام  دادند، نهی نمی کردند و چه بدکاری که مرتکب می شدند.

این فراز و فرازهای نه گانه از فرازهای خطبه مفصل و تاریخی حسین بن علی(ع) است که دوسال قبل از مرگ معاویه، در سرزمین منی آن را ایراد فرموده است.

امام جمعه توپ آغاج تصریح کرد: نگاه به عنوان نمونه و مثال، پنج مورد از این امور را بدین صورت بیان می کند:

1) و ذلک ان الامر بالمعروف و النهی عن المنکر دعاء الی الاسلام. امر به معروف و نهی از منکر دعوت به اسلام است.

2) مع رد المظالم. و باز گرداندن حقوق به ناحق گرفته شده است.

3) و مخالفة الظالم. مبارزه با ستمگران است.

4) و قسمة الفیء و الغنائم. توزیع عادلانه ثروتهای عمومی و غنایم است.

5) و اخذ الصدقات من مواضعها و وضعها فی حقها. و جمع آوری صدقات زکات و مالیاتهای الزامی بجا و صحیح و صرف کردن آن ها در موارد شرعی است و پر واضح است که قیام به امر به معروف و نهی از منکر در این سطح وسیع مبارزه با ستمگران و گرفتن حقوق ستمدیدگان و ریشه کن نمودن جور و فساد و اقامه عدل و داد در جامعه نمی تواند به صورت فردی و یا با امر به معروف قولی و بدون تشکیل حکومت اسلامی و ایجاد نیروی اجرایی، امکان پذیر باشد.

ب) نکوهش سستی کنندگان در امر به معروف و نهی از منکر

حضرت که در این قسمت از پیامش کسانی که وظیفه خود را در مقابل فریضه بزرگ امر به معروف و نهی از منکر نادیده گرفته و در انجام این واجب، سستی به خرج داده اند، مورد نکوهش و ملامت قرار داده، آنگاه آثار شوم این سهل انگاری و عواقب تلخ و ثمرات ناگوار این ترک مسؤولیت را که پیش از همه متوجه خود آنان گردیده است، تذکر می دهد و می فرماید:

1) ثم انتم ایتها العصابة عصابة بالعلم مشهورة و بالخبر مذکورة، و بالنصیحة معروفة و بالله فی انفس الناس مهابة، یهابکم الشریف و یکرمکم الضعیف و یؤثروکم من لا فضل لکم علیه و لا یدکم عنده، تشفعون فی الحوائج اذا امتنعت من طلابها، و تمشون فی الطریق بهیبة الملوک و کرامة الاکابر.

شما ای گروه حاضر! ای گروهی که به علم و دانش شهرت دارید! و از شما به نیکی یاد می شود و به خیرخواهی و راهنمایی در جامعه، معروف شده اید و به خاطر خدا در دل مردم شکوه و مهابت دارید، به طوری که افراد مقتدر از شما بیم دارند، شما را بر خود مقدم می شمارند و نعمتهای خدا را بر خود دریغ و بر شما ارزانی می دارند، مردم در حوائج و نیازهایشان، شما را واسطه قرار می دهند و در کوچه و خیابان با مهابت پادشاهان و شکوه بزرگان، قدم بردارند.

امام جمعه توپ آغاج در ادامه با اشاره به سخنانن مهم رهبری در رابطه با  عده ای سهل انگار و سهل اندیش در داخل که متوجه ابعاد و عمق فاجعه با مذاکرات آمریکایی نیستند گفت: در کنار این افراد سهل اندیش، بی خیالان جامعه و افرادی هم هستند که به مصالح و منافع ملی کشور هیچ اهمیت و توجهی ندارند.

حکیمی فر یادآور شد:رهبری تاکید کردند: با اشاره به طرح برخی مسائل از جانب افراد سهل اندیش و سهل انگار درخصوص مذاکره با آمریکا، گفتند: این افراد می گویند چگونه است که حضرت علی علیه السلام و حضرت امام حسین علیه السلام با دشمنان خود مذاکره کردند اما اکنون با مذاکره با آمریکا مخالفت می شود؟

رهبر انقلاب اسلامی گفتند: متأسفانه عده ای برای توجیه مذاکره جمهوری اسلامی ایران با شیطان بزرگ، با نگاهی عوامانه، اینگونه مسائل را در روزنامه ها، سخنرانی ها و فضای مجازی مطرح می کنند، که کاملاً اشتباه است.

وی با بیان اینکه همانطوری که مقام معظم رهبری تاکید کردند: هیچ مخالفتی با اصل مذاکره با کشورها، اعم از اروپایی و غیراروپایی ندارد، خاطرنشان کردند: اما در مورد آمریکا موضوع متفاوت است زیرا آنها تعریفی که از مذاکره با جمهوری اسلامی ایران کرده اند، به معنای نفوذ و باز کردن راه برای تحمیل است.

ایشان با اشاره به همراهی و همکاری آمریکا و جریان صهیونیستیِ ضد بشریت، تأکید کردند: مذاکره با آمریکا به معنای باز کردن مسیر برای نفوذ در عرصه های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی کشور است.

امام جمعه توپ آغاج تاکید کرد: باید راه های نفوذ دشمن را بست  و نگذاشت دشمن نفوذ مجددی به کشور داشت.

حجت الاسلام حکیمی فر در ادامه ضمن تشکر از اعضای محترم شورای اسلامی در خصوص راه اندازی شبکه های دیجتیال بیان داشت: الحمدالله بعد از مدتها تلاش و پی گیری  شبکه  های دیجیتال شهر متصل و مردم از این شبکه های می توانند بهره مند شوند .

وی همچنین با بیان اینکه تقویت و شبکه تلفن همراه نیز از ضروریات است که باید به  جد پی گیری شود .

 



منبع:سایت توپ آغاج نیوز آدرس:http://toopaghajnews.blog.ir

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۷/۱۷
آدمین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی