پایگاه اطلاع رسانی امام جمعه توپ آغاج

انعکاس فعّالیت های سنگر ولایت در شهر توپ آغاج

پایگاه اطلاع رسانی امام جمعه توپ آغاج

انعکاس فعّالیت های سنگر ولایت در شهر توپ آغاج

رسالت این وبلاگ انعکاس تلاشها و مواضع امام جمعه شهر توپ آغاج است.

نویسندگان
....خطبه های نماز جمعه
آخرین نظرات

جمعه, ۱۳ شهریور ۱۳۹۴، ۰۳:۴۸ ب.ظ

۰

مشروح خطبه های نماز جمعه 13شهریور شهر توپ آغاج

جمعه, ۱۳ شهریور ۱۳۹۴، ۰۳:۴۸ ب.ظ

به گزارش ستاد برگزاری نمازجمعه شهر توپ آغاج،حجت الاسلام حکیمی فر ظهر امروز 13شهریور در خطبه های نمازجمعه توپ آغاج که درمسجدصاحب الزمان (ع) برگزارشد با تاکید به روابط اجتماعی ، براساس تکلیف اظهارداشت: بهترین برادران دینی انسان کسی است، در صورت مشاهده کوتاهی در عبادات و اطاعت از خداوند و همچنین معصیت الهی  تندی و خشونت داشته باشد همانطوری که امیرالمومنین (ع) فرمودند؛ خَیرُ اِخوانِک مَن عَنَّفکَ فی طاعهِ الله1 

وی با اشاره به روایتی از امیرالمومنین (ع) افزود:....فَتَعَصَّبُوا لخلالِ الحَمد:مِن الحفظِ للجَوارِ،والوَفاءِ بالذّمامِ،والطاعهِ للبِّر،والمعصیه للکبِر،والاخذِ بالفضل،والکفِّ عن البغی، والاعظامِ للقتل،والانصافِ للخلقِ،والکظمِ للغیظِ و اجتناب الفساد فی الارض2 .امیرالمومنین فرمودند:اگر تعصب می ورزید برای خصلتهای پسندیده باشد مانند:-حفظ حقوق همسایگان – وفا به عهد و پیمان – اقدام برای کارهای نیک، پاگذاشتن بروی تکبر و خودبزرگ  بینی – دست زدن به بخشش و احسان. خودداری از هرگونه ستم و تجاوز،مهم دانستن قتل نفس (و جلوگیری از آن) انصاف دادن در حق مردمان ، فروخوردن خشم و تندخویی- فرو خوردن خشم و تندخویی – اجتناب کردن از هرگونه فساد(کارنادرست)در هرجای عالم ...

امام جمعه توپ آغاج روابط،براصل کرامت انسانی بنا می شود تصریح کرد: امام صادق(ع) از رسولگرامی اسلام نقل فرمودند: الخَلقُ عِیالُ اللهِ،فَاحبُّ الخلقِ الی الله مَن نَفَعَ عیالَ اللهِ3 مردمان خانواده خدایند،وگرامی ترین مردم نزدخداکسی است که بیشتر به خانواده خدا سود برساند.

* در جهان امروز برای کسب توفیق و سرافرازی در امور اقتصادی، فرهنگی و سیاسی به همکاری نیازمندیم

خطیب جمعه توپ آغاج در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اهمیت تشکیل تعاونی در کشور گفت: تعاون و همکاری در رشد و شکوفایی جامعه نقش بسزایی دارد. بدیهی است با گسترش فرهنگ تعاون، وحدت و هم دلی در جامعه حاکم و ابتکارها و نوآوری ها شکوفا می شود. دین مبین اسلام نیز کمک به هم نوعان و همکاری در کارهای نیک را به مردم سفارش می کند.

در جهان امروز برای کسب توفیق و سرافرازی در امور اقتصادی، فرهنگی و سیاسی به همکاری نیازمندیم. بر این اساس، انسان ها برای رسیدن به اهداف بلند و عالی خویش همواره باید آیه شریفه «تعاوَنوُا عَلَی البِرِّ وَ التَّقْوی» را الگوی رفتار خویش قرار دهند. بی گمان، ارزش های معنوی و نتایج مفید اقتصادی تعاون، از دلایل مهم راه یابی آن به متن قانون اساسی جمهوری اسلامی بوده است.

*روز تعاون، روز احیای ارزش های مبتنی بر هم بستگی و مشارکت، اتحاد، اصول اخلاقی، صداقت و مسئولیت پذیری اجتماعی است.

حکیمی فرادامه داد: امام على علیه السلام : مِن واجِبِ حُقُوقِ اللّه ِ عَلَى العِبادِ النَّصیحَةُ بِمَبلَغِ جُهدِهِم وَ التَّعاوُنُ عَلى إقامَةِ الحَقِّ بَینَهُم ؛ امام على علیه السلام :از حقوق واجب خدا بر بندگان ، خیرخواهى به اندازه توان ، و یارى کردن یکدیگر براى برپایى حق در میان خود است .

وی گفت:      امام على علیه السلام : طَلَبُ التَّعاوُنِ عَلى إقامَةِ الحَقِّ دِیانَةٌ و أمانَةٌ ؛ حدیث

امام على علیه السلام :درخواست همکارى براى برپا کردن حق ، نشانه دیانت و امانت [دارى ]است .

این مسئول با بیان اینکه  تعاونی ها، کار جوانان و فارغ التحصیلان مورد توجه جدی را داشته باشند بیانداشت: یکی از مسائلی که در برخی تعاونی ها کمتر به آن توجه شده، به کارگیری نیروی اجرایی تحصیل کرده و متخصص به منظور پیشبرد اهداف تعاونی است.

 بنابراین، ضروری است از راه جذب جوانان، فرهیختگان و نیز تربیت نیروی اهل فن مرتبط با زمینه فعالیت، پیشرفت تعاونی ها را تضمین کرد.

با توجه به تعداد بالای جمعیت جوانان جویای کار در ایران، لازم است زمینه کار مناسب برای آنها فراهم شود. درباره کار جوانان باید به این نکته توجه کرد که در حال حاضر، عرضه و تقاضای نیروی کار با هم هماهنگ نیست و احتمال افزایش میزان بی کاری در میان قشر تحصیل کرده و متخصص جامعه فراوان است.

 در این میان، امکانات بالقوه بسیاری در بخش تعاون وجود دارد که می تواند زمینه کار بی کاران را فراهم آورد.

به عبارت دیگر، زمینه بسیار مناسبی برای ایجاد واحدهای تولیدی، خدماتی و کارآفرینی برای همه قشرها به ویژه فارغ التحصیلان دانشگاه ها فراهم شده است که با توجه به محدود بودن فعالیت های دولتی می تواند در چارچوب تشکل های تعاونی صورت گیرد.

امام جمعه توپ آغاج خطاب به مسئولان شهرتوپ اغاج و شهرستان با اظهارتاسف از مهاجرت بی رویه جوانان به شهرهای بزرگ خاطرنشان کرد: متاسفانه هفته گذشته سه خانواده از شهر توپ آغاج مهاجرت کردند  این اصلا برای بافت جمعیتی شهر خوب نیست ؛ باید برای جذب سرمایه گذار و استقبال از بخش خصوصی تمام توان خود را گذاشت زیرا مسئولان شهر و شهرستان باید برای سرمایه گذاران امکانات اولیه و زیرساخت ها را فراهم کنند .

حکیمی فر یادآور شد:خیلی از موارد درخواستی برای درمانگاه شهر با توجه به تعداد جمعیت اختصاص پیدا می کند ولی متاسفانه با توجه به مهاجرت بی رویه هیچ نوع امکاناتی به شهر اختصاص پیدا نمی کند .

وی تصریح کرد: باید برنامه ها و طرح های اشتغالزایی و فرهنگی توسط شورای اسلامی تدوین شده تا استفاده از پتانسیل اقشار تحصیلکرده و متخصص موجود شهر استفاده کرد.

دحوالارض چه روزی است؟

بیست و پنجم ذیقعده، هم زمان با دحوالارض یعنی گسترش یافتن زمین است. از امیرالمؤمنین(ع) روایت شده است که فرمودند: «نخستین رحمتی که از آسمان به زمین نازل شد، در بیست و پنج ذی القعده بود. کسی که در این روز روزه بگیرد و شبش را به عبادت بایستد، عبادت صد سال را که روزش را روزه و شبش را عبادت کرده است خواهد داشت.»

هم چنین در برخی از روایات، این روز به عنوان روز قیام امام زمان، مهدی موعود(عج) معرفی شده و خاتم المحدثین، شیخ عباس قمی(ره) روز دحوالارض را از چهار روز معروفی ذکر کرده که روزه آن ثواب هفتاد سال عبادت را دارد.

گذشته از واقعه دحوالارض، رویدادهای دیگری نیز در این روز رخ داده اند که اهمیت آن را دوچندان کرده اند؛ ازجمله:

- میلاد ابوالانبیاء حضرت ابراهیم(ع).

- میلاد حضرت عیسی مسیح(ع).

- خروج رسول اکرم(ص) از مدینه به همراه هزاران حاجی به سوی مکه، به قصد حجة الوداع. در این سفر، وجود مقدس امیرالمؤمنین و حضرت زهرا سلام الله علیهما و نیز همه همسران و بسیاری از اصحاب پیامبر(ص) ایشان را همراهی می کردند.

زیارت حضرت امام رضا(ع) بهترین و با فضیلت ترین عمل مستحبی این روز است. در روایتی نیز آمده است که قائم(عج) در همین روز قیام خواهد کرد.

*محور زندگی اجتماعی انسان در روی زمین

این محور که برخلاف محور قبل که به بعد فردی و عبادی مربوط می شد، کاملا به بعد اجتماعی، سیاسی و حکومتی زندگی بشر بر روی زمین التفات می کند و در واقع خواست خدا را که حاکمیت بندگان در مسیر بندگی در روی زمین است، مطرح می نماید.

در این زمینه از یکسو به ما می آموزد که از خدا نابودی حاکمان ظالم و غاصب را با شدیدترین لحنها از خدا درخواست کنیم و از سوی دیگر ظهور امام زمان و برقراری حکومت فراگیر عادلانه اش را از خداوند طلب کنیم:

اللَّهُمَ  وَ الْعَنْ جَبَابِرَةَ الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ وَ بِحُقُوقِ أَوْلِیَائِکَ الْمُسْتَأْثِرِینَ اللَّهُمَ  وَ اقْصِمْ دَعَائِمَهُمْ وَ أَهْلِکْ أَشْیَاعَهُمْ وَ عَامِلَهُمْ وَ عَجِّلْ مَهَالِکَهُمْ وَ اسْلُبْهُمْ مَمَالِکَهُمْ وَ ضَیِّقْ عَلَیْهِمْ مَسَالِکَهُمْ وَ الْعَنْ مُسَاهِمَهُمْ وَ مُشَارِکَهُمْ اللَّهُمَ  وَ عَجِّلْ فَرَجَ أَوْلِیَائِکَ وَ ارْدُدْ عَلَیْهِمْ مَظَالِمَهُمْ وَ أَظْهِرْ بِالْحَقِ  قَائِمَهُمْ وَ اجْعَلْهُ لِدِینِکَ مُنْتَصِرا وَ بِأَمْرِکَ فِی أَعْدَائِکَ مُؤْتَمِرا اللَّهُمَ  احْفُفْهُ بِمَلائِکَةِ النَّصْرِ وَ بِمَا أَلْقَیْتَ إِلَیْهِ مِنَ الْأَمْرِ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ مُنْتَقِما لَکَ حَتَّی تَرْضَی وَ یَعُودَ دِینُکَ بِهِ وَ عَلَی یَدَیْهِ جَدِیدا غَضّا وَ یَمْحَضَ الْحَقَ  مَحْضا وَ یَرْفِضَ الْبَاطِلَ رَفْضا اللَّهُمَ  صَلِ  عَلَیْهِ وَ عَلَی جَمِیعِ آبَائِهِ وَ اجْعَلْنَا مِنْ صَحْبِهِ وَ أُسْرَتِهِ وَ ابْعَثْنَا فِی کَرَّتِهِ حَتَّی نَکُونَ فِی زَمَانِهِ مِنْ أَعْوَانِهِ اللَّهُمَ  أَدْرِکْ بِنَا قِیَامَهُ وَ أَشْهِدْنَا أَیَّامَهُ وَ صَلِ  عَلَیْهِ وَ ارْدُدْ إِلَیْنَا سَلامَهُ وَ السَّلامُ عَلَیْهِ وَ رَحْمَةُ الله وَ بَرَکَاتُهُ».

اینجاست که بعد سیاسی این روز آشکار شده و علت اصرار به اهتمام در بزرگداشت آن آشکار می شود و روشن می گردد چرا روزه و عبادت شب و روز بیست و پنج ذیقعده این مقدار با فضیلت عنوان شده است.

در حقیقت این بعد کلان سیاسی و حکومتی این روز و این دعا متاسفانه مورد غفلت واقع شده است. بی مورد نیست که بنا به بعضی روایات این روز، روز قیام امام زمان(عج) اعلام شده است.

حکیمی فر در پایان با اشاره به اجتماع عظیم حجاج گفت: حضور میلیونها مسلمان  با رنگ و نژاد مختلف در کنکره بزرگ حج نشان وحدت همدلی یکرنگی و شعار الله اکبر فریاد بزرگ آزادی خواهی مسلمین در مقابل مستکبرین است.

وی همچنین به دیدارفرماندهان قرار گاه خاتم الانبیا با مقام معظم رهبری گفت: درشرایطی که دشمنان ملت ایران ازجمله دولت سرکش ایالات متحده آمریکا، ملت ایران را به حمله نظامی تهدید می کنند و با بی حیایی، مکرر خواب تعبیر ناشدنی حمله نظامی به ملت ایران را تکرار می کنند و از گزینه نظامی بر روی میز سخن می گویند، شایسته آن است که سربازان و مدافعان ملت ایران، آمادگی کامل خویش در برابر هر گزینه دشمن را به طور کامل داشته باشند. بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع فرماندهان و مسؤولان قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) ارتش جمهوری اسلامی ایران، حاوی  تذکراتی کوتاه ولی مهم بود که ازجمله این تذکرات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. اهمیت مأموریت و وظایف قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) در دفاع از کشور؛

2. لزوم افزایش توانایی ها و گزینه ها در مقابله با تهدیدات؛

3. لزوم شناسایی نقاط آسیب پذیر و همه راهکارهای ممکن دشمن؛

4. لزوم افزایش ارتباط و تبادل با محافل علمی و نظامی؛

5. اعتماد مردم به مسؤولان، امانتی بزرگ است؛

6. لزوم قدر دانستن این اعتماد و عمل به وظایف.

حکیمی فر ادامه داد: اگر روزگاری عده ای از روشنفکران وابسته به غرب یا ناآگاه، دشمنی دشمنان با ملت ایران را انکار می کردند و یا آن را نادیده می گرفتند و یا آن را توهم می نامیدند، اکنون که مقامات رسمی کاخ سفید رسما از گزینه نظامی علیه ملت ایران سخن می گویند، انکار این دشمنی، همانند انکار روشنی خورشید است. حتی برجام هسته ای و جمع بندی مذاکرات هسته ای چند سال گذشته نیز باعث نشده است که دشمنان ملت ایران ازجمله آمریکای جنایت کار از تهدید نظامی علیه ملت ایران دست بردارند و شاهد آن هستیم که به بهانه های مختلف، این دشمنان از گزینه نظامی علیه ملت ایران حرف می زنند. به عبارت دیگر برجام هسته ای و یا هرگونه اقدام سیاسی، دشمنان ملت ایران را از آن که رسما و علنا ملت ایران را به حمله نظامی تهدید کنند بازنداشته است و آن ها با پررویی از گزینه نظامی دم می زنند. در چنین شرایطی باید همه آمادگی های نظامی و پدافندی کشور کاملا حساب شده و مجهز باشد و از هر رخنه و زمینه ضعفی در این عرصه مهم جلوگیری به عمل آید و این آمادگی ها به صورت روزافزون ارتقاء یابد تا دشمن از هر امیدی در این زمینه ناامید شود.

البته باید خاطرنشان کرد که دشمن از ضعف و زبونی است که تهدید می کند وگرنه دژخیمی و دشمنی آن ها با ملت ایران به حدی است که اگر می توانستند عملا از هیچ کاری  فروگذار نبودند و دست از هیچ اقدام جنایت کارانه ای علیه ملت ایران باز نمی داشتند، چنان که تا زمانی که فکر می کردند گزینه نظامی یا ترور و... جواب می دهد، دست از خون ملت ایران نشستند و از صدام عفلقی حمایت کردند و سازمان های  تروریستی را علیه ملت ایران مسلح نمودند و از هر شیوه ای که توانستند برای مبارزه سخت با ملت ایران استفاده کردند. البته این شیوه های مختلف در دوره های مختلف با شکست مواجه شد و ملت ایران از این آزمون های سربلند بیرون آمد. از این روست که باید توجه داشت که دشمنان ملت ایران در عرصه نظامی دچار بن بست شده اند ولی با ابزار تهدید و ارعاب به دنبال آن هستند که ظاهر نظامی قدرتمندی برای خود حفظ کنند.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار فرماندهان و مسؤولان قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اهمیت مأموریت و وظایف این قرارگاه در دفاع از کشور، تأکید کردند: آمادگیها و گزینه های خود را برای مقابله با انواع تهدیدات، به طور دائم ارتقا دهید.

در این دیدار که به مناسبت سالروز تشکیل قرارگاه پدافند هوایی برگزار شد، فرمانده معظم کل قوا با تقدیر از تلاشهای فرماندهان و کارکنان این قرارگاه، افزودند: حساسیتها و دغدغه های مهم مأموریتهای  پدافندی گویای این واقعیت است که باید نقاط آسیب پذیر و همه راهکارهای ممکن دشمن را شناسایی کنید و برای مواجهه با تمام آن ها، راه حل و برنامه مشخص داشته باشید.

ایشان تأکید کردند: در ارتباط و تبادل با محافل علمی و نظامی، از آگاهیها و امکانات موجود نهایت استفاده را ببرید و گزینه های خود را در مقابل انواع تهدیدات افزایش دهید و متنوع سازید.

حضرت آیت الله خامنه ای، اعتماد مردم به مسؤولان را امانتی مهم خواندند و افزودند: مسؤولان در بخشهای مختلف و در نیروهای مسلح باید این اعتماد را به درستی قدر بدانند و با عمل به وظایف، به آن پاسخ دهند.

 

 

 



1 غررالحکم /172/1/451-452

2 نهج البلاغه/800؛عبده 1/410

3 کافی 2/164/199

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی