پایگاه اطلاع رسانی امام جمعه توپ آغاج

انعکاس فعّالیت های سنگر ولایت در شهر توپ آغاج

پایگاه اطلاع رسانی امام جمعه توپ آغاج

انعکاس فعّالیت های سنگر ولایت در شهر توپ آغاج

رسالت این وبلاگ انعکاس تلاشها و مواضع امام جمعه شهر توپ آغاج است.

نویسندگان
....خطبه های نماز جمعه
آخرین نظرات

سه شنبه, ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۷:۳۰ ق.ظ

۰

برگزاری همایش آموزشی و فرهنگی ائمه جمعه جدیدالانتصاب

سه شنبه, ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۷:۳۰ ق.ظ
در این مدت، حاضران از سخنان حجت الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی «رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور»، حجت الاسلام والمسلمین عباسعلی اختری، دکتر گلزاری «معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، حجت الاسلام والمسلمین دکتر کریمیان «استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل منطقه» و تنی چند از معاونان و مشاوران ریاست شورای سیاست گذاری ائمه جمعه، بهره مند شدند. گزارش کامل این جلسات، بزودی در این پایگاه خبری انتشار خواهد یافت.

گزارشی از سخنان حجت الاسلام والمسلمین سید رضا تقوی

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در همایش امامان جمعه جدید الانتصاب

 

حجت الاسلام و المسلمین سیدرضا تقوی "رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه" طی سخنانی در گردهمائی آموزشی ـ فرهنگی ائمه جمعه جدید الانتصاب، با تبریک اعیاد شعبانیه، به بیان نقش و جایگاه مهم امامت در مکتب تشیع پرداخت و تصریح کرد: امامت، مقامی است که وقتی حضرت ابراهیم(ع) از خالق متعال درخواست می کند که ذریّه او به این مرتبت برسند، حضرت ربوبی می فرماید: "قال انّی لا ینال عهدی الظالمین" یعنی این مقام امامت به انسان های شایسته می رسد، نه به آدم هائی برخوردار از ضعف های نفسانی مختلف، لذا اهمیت موضوع  امامت از همین آیه شریفه بخوبی استنباط می شود.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با اشاره به آیات و روایات پیرامون "جایگاه محوری امامت" خاطر نشان نمود: درخواست عبادالرحمن در قرآن کریم از خدای بزرگ آنست تا آنان را امام پرهیزگاران قرار دهد، حالیا که شما به فضل الهی و به برکت مجاهدت های امام و شهداء به این منصب مقدس دست یافتید، باید این عنایت خداوندی را قدر بدانید و شاکر نعمت امامت باشید.

حجت الاسلام و المسلمین تقوی، شکر هر نعمتی را بر حسب بزرگی آن نعمت دانست و گفت: پست ها و مسئولیت ها، امانت در دست شماست و آنکه امانت الهی امامت جمعه به او سپرده شده است، باید امانت دار خوبی برای این مسئولیت عظیم باشد.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در فرازی دیگر از سخنان خود به موضوع "شأن شناسی" در انجام وظایف مرتبط با امامت جمعه پرداخت و اظهار داشت: یکی از نشانه ها و جلوه های خردورزی، شأن شناسی است. امامت جمعه، شأن والایی دارد که باید آنرا بشناسیم و با نگاهی عمیق به ابعاد مختلف آن بنگریم. در این راستا لازم است تا شئونات امامت را در تفکر اسلامی مورد مطالعه قرار دهیم و هرچه بیشتر با مبانی امامت آشنا شویم.

حجت الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی، یکی از جنبه های امامت را، مدیریت عمومی جامعه برشمرد و گفت: پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: "پیشوایان شما، هدایت گران شما در نزد خدایند" پس باید توجه داشته باشیم چه کسانی را برای اجرای دستورات و فرامین دینی، امام و رهبر خویش می دانیم.

ایشان با بیان برخی از مهم ترین ویژگی های امامت جمعه، تأکید کرد: امام جمعه هر شهر، تنها مسئولیت ایراد خطبه های نماز جمعه را بر عهده ندارد، بلکه باید ویژگی هائی داشته باشد که با رسوخ در دل مردم و جلب اعتماد عمومی، بتواند نقش اساسی امامت جمعه را در جامعه اسلامی ایفاء نماید.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، خودساختگی و تهذیب نفس را از نخستین شرایط لازم برای امامت جمعه دانست و گفت: امام جمعه باید خودساخته باشد، اگر می خواهد تحولی مثبت در اجتماع به وجود آورد، اول بایسته است تا در نقس خویش تحول بیافریند.

حجت الاسلام و المسلمین آقای تقوی با ذکر خاطره ای از دوران تدریس آیت الله مشکینی(ره) افزود: شیوه مرحوم آقای مشکینی آن بود که قبل از درس و بحث، روایتی اخلاقی را قرائت می کرد، در یکی از روزها فرمودند: من امروز حدیثی برای شما می خوانم که قبلا آنرا نمی خواندم، چون شک داشتم که بتوانم به محتوای این حدیث شریف عمل کنم ولی اکنون حدیث را برایتان می خوانم، چون به محتوایش عمل نمودم.

آقای تقوی، افزود: آنانکه خود را امام جامعه قرار می دهند، قبل از تعلیم نفس دیگران، واجب است تا نفس خودشان را آموزش دهند و روی اعتلای نفسانی خویش، کار کنند.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور، عزت نفس و نظم را بعنوان خصلت های مهم امامان جمعه مورد اشاره قرار داد و در اینخصوص اظهار داشت: امام جمعه باید از هر نظر، منظم و منضبط باشد، یعنی اگر در یک شهر مسئولان را به حضور در مراسمی دعوت می کند، خود باید اولین نفر باشد که در وقت مقرر حاضر شود. همچنین از صفات ضروری امام جمعه، " استغناء عن الناس" است، او که مردم را به عزت نفس دعوت می کند، لازم است دارای چنین روحیه ای در عرصة عمل باشد.

حجت الاسلام و المسلمین تقوی در قسمتی دیگر از سخنانشان، امامان جمعه را به بهره مندی از علم روز و دقت افزونتر در بیان مطالب مختلف فراخوانده و تصریح کرد: امام جمعه در رشتة تخصصی خود، اگر عالم نباشد و آگاهی نداشته باشد، مورد پذیرش و مقبول مردم و مسئولان قرار نمی گیرد.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در ادامه تأکید کرد: بنده به عنوان خادم شما در نهاد مقدس نماز جمعه، چنانچه حقی داشته باشم، از امام جمعه ای که هر روز بخشی از وقت اش را برای مطالعه در مسائل روز کشور نگذراند، رضایت ندارم.

آقای تقوی، شرط دیگر پذیرش منصب امامت جمعه را، همراهی با زمان و زمان شناسی برشمرد و گفت: باید با زمان حرکت کرد و در گذشته های دور متوقف نماند، چراکه هر عصر اقتضائات خاص خودش را دارد و اگر از زمان عقب بمانیم، نمی توانیم با نسل جدید ارتباط مناسبی برقرار کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین تقوی بر توانمندی امام جمعه در مدیریت فرهنگی منطقه تحت مسئولیت خودش تأکید کرد و گفت: امام جمعه باید توانائی و اقتدار مدیریت فرهنگی داشته باشد، البته مدیریت به غیر از کسب دانش صرف است و یک مدیر می بایست برخوردار از جوهره و کفایت مدیریتی باشد و بتواند با قدرت اصلاح گری، گره ها را باز نموده و بر اختلافات و تفرقه ها، فائق آید.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور، با ذکر دو صفت ضروری دیگر برای امامان جمعه، آنان را به سعة صدر بیشتر و مردمی بودن دعوت نمود و اظهار داشت: درخواست حضرت موسی(ع) از خداوند متعال که فرمود: "رب اشرح لی صدری و یسّرلی امری ..." نمادی از اهمیت سعة صدر در مدیریت جامعه است، همچنین با عنایت به تأکید روایات اسلامی بر محبت به مردم، ائمه جمعه باید در غم و شادی مردم با لحاظ شئونات امامت جمعه حاضر شوند و جنبة "مردمی بودن" را بعنوان محور همة امور، همواره در نظر گیرند.

آخرین بخش بیانات حجت الاسلام والمسلمین تقوی در گردهمائی آموزشی ـ فرهنگی امامان جمعه جدید الانتصاب، به کسب رضایت الهی و جلب رضایت مردم از امام جمعه اختصاص داشت. ایشان در این ارتباط تاکید کرد: اگر کسی در شهری مسئول بود و مردم از او راضی نبودند، این فرد باید در عملکرد خود تأمل نماید و به اصلاح رفتار خویش بپردازد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی