پایگاه اطلاع رسانی امام جمعه توپ آغاج

انعکاس فعّالیت های سنگر ولایت در شهر توپ آغاج

پایگاه اطلاع رسانی امام جمعه توپ آغاج

انعکاس فعّالیت های سنگر ولایت در شهر توپ آغاج

رسالت این وبلاگ انعکاس تلاشها و مواضع امام جمعه شهر توپ آغاج است.

نویسندگان
....خطبه های نماز جمعه
آخرین نظرات

جمعه, ۱ اسفند ۱۳۹۳، ۰۶:۳۲ ق.ظ

۱

روحانیون؛ پیشتازان عرصه جهاد و شهادت

جمعه, ۱ اسفند ۱۳۹۳، ۰۶:۳۲ ق.ظ

 

روحانیون؛ پیشتازان عرصه جهاد و شهادت
خبرگزاری فارس: یادواره شهدای روحانی اسدآباد برگزار شد

در اول اسفند 1364، آیت الله شیخ فضل الله محلاتی، نماینده امام خمینی(ره) در سپاه پاسداران به همراه هشت تن از نمایندگان مجلس، به نام های: حجج اسلام ابوالقاسم رزاقی، سید نورالدین رحیمی، غلامرضا سلطانی، مهدی یعقوبی و ابوالقاسم موسوی دامغانی و نیز آقایان محمد کلاته ای، علی معرفی زاده و سید حسن شاه چراغی و چند تن دیگر از قضات و مسؤولین نظام، عازم جبهه های جنگ بودند که هواپیمای آن ها مورد حمله دو فروند جنگده عراقی قرار گرفت و در نزدیکی اهواز سقوط کرد و کلیه سرنشینان آن به شهادت رسیدند. جهت ارج نهادن به فداکاری های روحانیون در طول دوران دفاع مقدس، این روز به نام روز «روحانیت و دفاع مقدس» نامگذاری گردید. روحانیون در دوران هشت سال دفاع مقدس نقش بسیار برجسته ای داشتند، روحانیون شهیدی همچون شاه آبادی، محلاتی، شیرازی، میثمی، زمانی، رزاقی و... گواهی بر این مدعاست.

شهید آیت الله شیخ فضل الله محلاتی در سال 1309 در محلات متولد شد و در سال 1324 به حوزه علمیه قم رفت و از محضر بزرگانی همچون آیت الله بروجردی، امام خمینی، علامه طباطبایی و شهید صدوقی کسب فیض کرد. فعالیت های سیاسی ایشان از سال 1326 و به دنبال آشنایی با فداییان اسلام و مرحوم آیت الله کاشانی آغاز شد. بعد از کودتای 28 مرداد به خاطر سخنرانی بسیار تند علیه کنسرسیوم نفت و کودتای شاه، دستگیر و به مشهد تبعید شد. بعد از آغاز نهضت امام خمینی در سال 1341 فعالیت های شهید محلاتی شدیدتر شد و بارها به زندان افتاد. در آستانه انقلاب اسلامی از اعضای فعال کمیته استقبال از امام بود و بعد از پیروزی، در کمتیه مرکزی به عنوان نماینده امام فعالیت داشت. ایشان در انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی به عنوان نمانیده محلات و دلیجان انتخاب شدند و سپس به عنوان نماینده امام در سپاه منصوب شد. ایشان در دوره دفاع مقدس نقش ارزنده ای ایفا نموده و سرانجام مزد مجاهدت های خود را با شهادت خود گرفت.

       شهدای روحانی دفاع مقدس

اول اسفند روز شهادت شهید محلاتی و تعدادی از نمایندگان و قضات است که با نظر مساعد حضرت امام به عنوان «روز روحانیت و دفاع مقدس» ثبت شد.

آمار شهدای روحانی در کشور چهارهزار و سیصد و شصت و سه نفر است که به نسبت جمعیت دیگر اقشار جامعه، بالاترین میانگین را دارد.

تعداد شهدای روحانی که در سمت فرماندهی به شهادت رسیدند 143 نفر است. هم چنین از میان روحانیون 124 آرپی .جی زن به شهادت رسیده اند. شهدای تخریبچی طلبه 47 نفر و تعداد شهدای روحانی اطلاعات و عملیات 28 شهید بوده است.

قوه قضائیه 20 شهید و مجلس شورای اسلامی 26 شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده اند که این ها علاوه بر شهدای ترور است.

126 نفر از روحانیان، ترور و شهید شدند، هم چنین 53 روحانی امدادگر،72 روحانی غواص و 88 روحانی مخابرات، بخشی از شهدای روحانیت در طول دوران دفاع مقدس است.

تعداد شهدای طلبه که همزمان دانشجو نیز بودند 29 نفر است.33 نفر از مسؤولان عقیدتی سیاسی در نیروهای مسلح و 45 طلبه معلم هم در جنگ به شهادت رسیدند.

62 امام جماعت و 43 امام جمعه به جز شهدای روحانی در طول هشت سال دفاع مقدس به شهادت رسیده اند.

هم چنین 15 بانوی طلبه در دفاع مقدس به شهادت رسیدند.

از سوی دیگر، 84 نفر از بین روحانیون اهل سنت در دفاع مقدس به شهادت رسیدند و تعداد شهدای طلبه غیر ایرانی هم بالغ بر 248 نفر است که این آمار را می توان قابل توجه دانست.

تعداد پدران شهدای روحانی فراوان است، حتی پدران شهدای روحانی که چند فرزند خود را فدای انقلاب کرده اند هم بسیارند و بعضی از آن ها هم پدر شهیدند، هم خودشان شهید شده اند. آیت الله احمدی میانجی، آیت الله بُدلا، آیت الله معرفت و آیت الله سید مهدی روحانی از جمله پدران شهدای روحانی هستند. چهار فرزند از مرحوم آیت الله جنیدی امام جمعه رودسر در زمان جنگ به شهادت رسیدند و پنجمین فرزندشان سال ها پس از جنگ و بر اثر عوارض شیمیایی به شهادت رسید.

بیش از 300 روحانی آزاده در چنگال دژخیم بعثی اسیر بودند که نمی شود نقش آن ها را در معنویت بخشی و روحیه دادن به رزمندگان انکار کرد. مرحوم ابوترابی و جمشیدی ازجمله این روحانیون هستند.

ازجمله مباحثی که باید به آن پرداخته شود، روحانیان جانباز است که در میان آن ها روحانیون قطع نخاعی و روحانیونی که دو پا یا دو دست یا یک دست و یک پا در این راه فدا کرده اند، مشاهده می شوند.

نظرات  (۱)

انشاا.. که ما هم  ارزش زحمات این بزرگواران را بشناسیم و روزی خود به فیض شهادت برسیم
پاسخ:
انشالله 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی